Zowat 4 op 10 nieuw verkochte personenwagens zou een Sports Utility Vehicle zijn. Die verhouding was nog nooit zo extreem. De huidige SUV-gekte ging van start na de introductie van de eerste generatie Nissan Qashqai en de markt bleef sindsdien maar boomen. Maar hoe bepaal je nu wat een SUV is, wettelijk gezien dan? Want sinds de “indienstname” van de term wordt ze alleen door media en de merken zelf gebruikt.
Voorbeeld: tussen een X1 en een X7 van BMW zit 830 kg verschil en de eerste is dik 70 cm korter en 20 cm lager dan de tweede. Een immens verschil, dat trouwens nóg groter kan want een Suzuki Ignis wordt door zijn makers ook een SUV genoemd en dat bakje weegt minder dan de meeste personenwagens en zelfs stadsauto’s die je in België ziet rondrijden.
Waar trek je de lijn?
Een moeilijke vraag. Wordt er rekening gehouden met het gewicht, met de bodemvrijheid of met een combinatie van de twee? Speelt de hoogte een rol, waardoor ook monovolumes niet meer zouden mogen? Is een cross-over een SUV? Is het onderstel of de aandrijving van belang, wetende dat veel modellen hun basis met minder hoge vierwielers delen? Mag een Audi A4 Allroad niet meer? Of zelfs de Kia XCeed, de stoere versie van een Ceed maar daarom niet gevaarlijker in de ogen van ondergetekende? Het wordt een moeilijke opgave voor onze beleidsmakers, of toch als de anti-SUV-beweging hun eisen ooit werkelijkheid laten stemmen.
Nog even dit: het recente dodelijke verkeersongeval in Vlaanderen dat de tongen omtrent de materie weer heeft losgetrokken, was met een grote pick-up als boosdoener. Da’s voor alle duidelijkheid geen SUV, wel een lichte vrachtwagen…
Advertentie – lees hieronder verder
Dit artikel werd geschreven door iemand die SUV’s eigenlijk maar niets vindt, maar dan om redenen zoals het hogere verbruik en het feit dat ze onnodig (want ze doen niet aan goederentransport) het zicht van achterliggers belemmeren…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be