“SUV’s uit het centrum!” Maar wat ís een SUV?

Er gaan steeds meer stemmen op om SUV’s uit dorps- en stadskernen te bannen, in de eerste plaats om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verhogen. Allemaal goed en wel natuurlijk, maar wat is dat eigenlijk, een SUV? En hoe zullen zijn wettelijke eigenschappen worden bepaald?

Gepubliceerd op 17 oktober 2019
Leestijd : 2 min

Deel

“SUV’s uit het centrum!” Maar wat ís een SUV?

Zowat 4 op 10 nieuw verkochte personenwagens zou een Sports Utility Vehicle zijn. Die verhouding was nog nooit zo extreem. De huidige SUV-gekte ging van start na de introductie van de eerste generatie Nissan Qashqai en de markt bleef sindsdien maar boomen. Maar hoe bepaal je nu wat een SUV is, wettelijk gezien dan? Want sinds de “indienstname” van de term wordt ze alleen door media en de merken zelf gebruikt.

Voorbeeld: tussen een X1 en een X7 van BMW zit 830 kg verschil en de eerste is dik 70 cm korter en 20 cm lager dan de tweede. Een immens verschil, dat trouwens nóg groter kan want een Suzuki Ignis wordt door zijn makers ook een SUV genoemd en dat bakje weegt minder dan de meeste personenwagens en zelfs stadsauto’s die je in België ziet rondrijden.

Waar trek je de lijn?

Een moeilijke vraag. Wordt er rekening gehouden met het gewicht, met de bodemvrijheid of met een combinatie van de twee? Speelt de hoogte een rol, waardoor ook monovolumes niet meer zouden mogen? Is een cross-over een SUV? Is het onderstel of de aandrijving van belang, wetende dat veel modellen hun basis met minder hoge vierwielers delen? Mag een Audi A4 Allroad niet meer? Of zelfs de Kia XCeed, de stoere versie van een Ceed maar daarom niet gevaarlijker in de ogen van ondergetekende? Het wordt een moeilijke opgave voor onze beleidsmakers, of toch als de anti-SUV-beweging hun eisen ooit werkelijkheid laten stemmen.

Nog even dit: het recente dodelijke verkeersongeval in Vlaanderen dat de tongen omtrent de materie weer heeft losgetrokken, was met een grote pick-up als boosdoener. Da’s voor alle duidelijkheid geen SUV, wel een lichte vrachtwagen…

Advertentie – lees hieronder verder

Dit artikel werd geschreven door iemand die SUV’s eigenlijk maar niets vindt, maar dan om redenen zoals het hogere verbruik en het feit dat ze onnodig (want ze doen niet aan goederentransport) het zicht van achterliggers belemmeren…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Opinies
“Jonge mannen verbieden om auto te besturen”

Australische veiligheidsexperts noteerden dat zeer jonge mannelijke bestuurders veel vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn en daarom besluiten ze dat het aangewezen is dat ze onder de 22 jaar helemaal niet meer met de auto mogen rijden.

28 september 2022 3 min Alain De Jong
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.