Opinies

“SUV’s uit het centrum!” Maar wat ís een SUV?

Er gaan steeds meer stemmen op om SUV’s uit dorps- en stadskernen te bannen, in de eerste plaats om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verhogen. Allemaal goed en wel natuurlijk, maar wat is dat eigenlijk, een SUV? En hoe zullen zijn wettelijke eigenschappen worden bepaald?

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 17 okt. 2019 | Leestijd: 3 min

Zowat 4 op 10 nieuw verkochte personenwagens zou een Sports Utility Vehicle zijn. Die verhouding was nog nooit zo extreem. De huidige SUV-gekte ging van start na de introductie van de eerste generatie Nissan Qashqai en de markt bleef sindsdien maar boomen. Maar hoe bepaal je nu wat een SUV is, wettelijk gezien dan? Want sinds de “indienstname” van de term wordt ze alleen door media en de merken zelf gebruikt.

Voorbeeld: tussen een X1 en een X7 van BMW zit 830 kg verschil en de eerste is dik 70 cm korter en 20 cm lager dan de tweede. Een immens verschil, dat trouwens nóg groter kan want een Suzuki Ignis wordt door zijn makers ook een SUV genoemd en dat bakje weegt minder dan de meeste personenwagens en zelfs stadsauto’s die je in België ziet rondrijden.

Advertentie – lees hieronder verder

Waar trek je de lijn?

Een moeilijke vraag. Wordt er rekening gehouden met het gewicht, met de bodemvrijheid of met een combinatie van de twee? Speelt de hoogte een rol, waardoor ook monovolumes niet meer zouden mogen? Is een cross-over een SUV? Is het onderstel of de aandrijving van belang, wetende dat veel modellen hun basis met minder hoge vierwielers delen? Mag een Audi A4 Allroad niet meer? Of zelfs de Kia XCeed, de stoere versie van een Ceed maar daarom niet gevaarlijker in de ogen van ondergetekende? Het wordt een moeilijke opgave voor onze beleidsmakers, of toch als de anti-SUV-beweging hun eisen ooit werkelijkheid laten stemmen.

Nog even dit: het recente dodelijke verkeersongeval in Vlaanderen dat de tongen omtrent de materie weer heeft losgetrokken, was met een grote pick-up als boosdoener. Da’s voor alle duidelijkheid geen SUV, wel een lichte vrachtwagen…

Dit artikel werd geschreven door iemand die SUV’s eigenlijk maar niets vindt, maar dan om redenen zoals het hogere verbruik en het feit dat ze onnodig (want ze doen niet aan goederentransport) het zicht van achterliggers belemmeren…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon