De auto-industrie zet dezer dagen volop in op de elektrificatie. Er worden nieuwe elektrische modellen bij de vleet gelanceerd en de prestaties nemen pijlsnel toe, met een steeds groter rijbereik en steeds snellere laadtijden waarmee de constructeurs graag uitpakken. Volgens de automerken is de elektrificatie blijkbaar een groot hoeraverhaal, dat bovendien uitgroeit tot een gigantische wedloop tussen de verschillende constructeurs.
Maar af en toe klinkt er toch gemor uit de rangen van de constructeurs en roept iemand op om met de voeten op de grond te blijven in het hele elektrificatieverhaal. Bijvoorbeeld Frank Weber, hoofd van technologie en ontwikkeling en lid van de raad van bestuur bij BMW AG, die in een interview met AD.nl hard van leer trekt tegen de huidige gang van zaken.
Hypocriete houding van Mercedes en Audi
Frank Weber beticht concurrenten Mercedes, Audi en Tesla ervan dat zij hun beloftes niet waarmaken en dat ze een spelletje spelen met de verwachtingen van de consument. Zo worden volgens hem de laadsnelheden en reikwijdten van elektrische auto’s van de concurrenten in de praktijk niet gehaald. Bovendien vindt Weber het hypocriet dat sommige merken een datum noemen waarop ze zullen stoppen met verbrandingsmotoren, maar tegelijkertijd daar een aantal uitzonderingen aan toevoegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarmee doelt Weber overduidelijk op Mercedes en Audi. “Zulke uitspraken passen niet bij BMW. Je moet hier eerlijk over zijn”, verklaart hij. “Uiteindelijk is niemand erbij gebaat als je allemaal elektrische auto’s aanbiedt, maar je de laadinfrastructuur nog niet op orde hebt. Zeker als je het wereldwijd bekijkt, zie je dat veel landen helemaal nog niet klaar zijn voor de elektrische auto. Dat kunnen we niet negeren. Mensen reageren heel gevoelig op dit onderwerp, maar als je niet de juiste condities hebt, zal de introductie van het elektrisch rijden mislukken. En dan zal iedereen beseffen dat volledig overschakelen op elektrisch rijden op dit moment nog niet dé oplossing is.’’
Minder snel laden dan aangekondigd
Ook over de effectieve laadsnelheden van de snelladers van Tesla heeft Weber ernstige twijfels. “Tesla pakt uit met snelladers van 250 kW, dat is inderdaad beduidend meer dan de 200 kW van de laadstations van Ionity waar BMW mee samenwerkt. Maar er zit groot verschil in de cijfers op papier en de cijfers in de praktijk”, merkt Weber op.
“Bij de laadstations van Ionity kunnen zes snelladers tegelijkertijd gebruikt worden en bij elke lader blijft het niveau op 200 kW. Bij de Tesla Superchargers zal je zien dat bij de tien snelladers die naast elkaar staan, elke lader slechts 20 kW levert in plaats van de beloofde 250 kW. Dit is cruciaal want snel opladen is bij elektrische auto’s minstens zo belangrijk als het rijbereik op zich.’’
Ook wat het rijbereik van de elektrische auto’s betreft hekelt Frank Weber de optimistische waarden van zijn concurrenten. Volgens de WLTP-normen biedt de Mercedes EQS een actieradius van 730 km tegenover ‘slechts’ 625 km voor de BMW iX, maar volgens de BMW-topman levert de realiteit geheel andere resultaten op: “In de ADAC-testen bleek dat die beloofde autonomie van de EQS in de praktijk niet haalbaar is en dat onze iX verbruikt veel minder stroom verbruikt dan zo’n EQS. Hieruit blijkt dat wij precies waarmaken wat we beloven, wat niet van al onze concurrenten gezegd kan worden.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be