Auto’s worden alsmaar breder, maar in steden wordt de ruimte er niet groter op. Vooral de SUV-rijder dreigt het kind van de rekening te worden, op allerlei manieren. In Parijs besliste een minderheid van de bevolking (amper 3 procent van de Parijzenaars) dat zwaardere auto’s (in casu SUV’s) drie keer hogere parkeertarieven moeten betalen in het centrum. Ook Elke Van den Brandt (Groen), de schepen van Mobiliteit in Brussel, overweegt hogere parkeertarieven.
En hoe zit het in Gent, waar schepen Filip Watteeuw al jarenlang een anti-autobeleid voert? Hij vindt het een goed idee om SUV’s te weren. “Zeker in steden zijn SUV’s problematisch”, aldus Filip Watteeuw op de website van Groen Gent. “Ik begrijp dan ook de duidelijke uitspraak van de Parijzenaars (een nipte meerderheid van 55 procent stemde in het referendum voor deze maatregel, n.v.d.r.). Burgemeester Hidalgo kiest onomwonden voor de leefkwaliteit voor de bewoners.”
Meer boetes in Gent
In Gent komen er voorlopig geen hogere parkeertarieven voor SUV’s. “Een hogere parkeerkost voor SUV’s in Gent is wellicht niet haalbaar voor de verkiezingen. De coalitiepartners zullen hier niet in meegaan”, denkt Watteeuw, die ambities heeft om zelf burgemeester te worden. Hij wil nu vooral extra boetes voor SUV-rijders.
“Wat we wel kunnen doen, is kijken of wagens correct geparkeerd staan. Sommige SUV’s passen gewoon niet meer binnen de afgelijnde parkeerplaatsen. Staan ze op of over de lijn, dan staan ze in principe foutgeparkeerd en kunnen ze beboet worden.” Zoals Watteeuw correct stelt, is dat een inbreuk op het verkeersreglement. Maar vaak zijn parkeerplaatsen simpelweg te klein en dat is niet de schuld van de bestuurder die met een perfect legale auto rijdt.
Advertentie – lees hieronder verder
Met zijn uitspraken voedt Watteeuw de negatieve sfeer rond SUV’s. Afgelopen week kende Gent ook opnieuw problemen met de zogenaamde Tyre Extinguishers, een actiegroep van anonieme ‘klimaatvandalen’ die banden van SUV’s – zelfs van compacte en elektrische auto’s – leeg laten lopen en zo tientallen bestuurders immobiel maken. Met de boodschap “uw SUV doodt” proberen deze vandalen de bestuurders een schuldgevoel aan te praten. De politie kon deze bende nog niet vatten.
“Pestmaatregel”
Binnen het Antwerpse stadsbestuur is er minder animo om SUV-rijders te viseren. “We gaan ons toch niet bemoeien met het type wagen waarmee mensen naar Antwerpen komen?”, zei schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) over de maatregel in Parijs aan het Nieuwsblad. “Een autopestmaatregel van groen-links”, noemt hij het. “Het begrip SUV wordt veel te breed ingevuld. We gaan echt de meest populaire wagens, zoals een Volvo XC40, niet bannen.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be