Belastingen

Parijs belast SUV’s van Belgische toeristen… en anderen!

Parijzenaars hebben gestemd voor een verhoging van de parkeertarieven voor de eigenaars van bepaalde SUV’s. Een maatregel die ongetwijfeld gevolgen zal hebben voor de Belgische toeristen die houden van citytips in de Lichtstad.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 feb. 2024 | Leestijd: 4 min

SUV’s zijn in het vizier van de autoriteiten. Aanvankelijk werden ze als veiliger beschouwd, aangezien ze door hun hogere zitpositie het zicht verbeterde. Maar die tijd is al lang voorbij, en vandaag worden SUV’s gezien als te groot, te zwaar, te vervuilend en te gevaarlijk voor zwakkere weggebruikers.

In deze context heeft de stad Parijs en haar burgemeester, Anne Hidalgo (Socialistische Partij), de Parijzenaars een referendum voorgelegd om te zien of ze voorstander zijn van aparte parkeertarieven voor SUV’s. Eigenaars van zulke auto’s zouden meer moeten betalen vanwege hun grotere ecologische voetafdruk. En niet zomaar een beetje: in plaats van 6 euro voor het eerste uur parkeren in de centrale wijken (van het 1e tot het 11e arrondissement), zullen niet-Parijzenaren met een SUV 18 euro betalen. En in het 12e en tot het 20e arrondissement zal het tarief 12 euro zijn, in plaats van de huidige 4 euro. Voor een totaal van 6 uur parkeren – de maximale duur voor een bezoeker – zou de automobilist dus tussen de 150 en 225 euro betalen, afhankelijk van de bezochte wijk.

Advertentie – lees hieronder verder

paris-streets

En van de 6% Parijzenaars die gingen stemmen, was 55% voor deze maatregel die alleen van toepassing wordt op niet-Parijzenaars.  Parijzenaars met een SUV zijn vrijgesteld van deze toeslag. Een onvermijdelijk beleid, tenzij Anne Hidalgo een nieuwe revolutie wilde ontketenen.

Welke voertuigen?

Het zou verkeerd zijn om SUV’s de enige voertuigen zijn die door deze maatregel worden getroffen. In feite richten de autoriteiten zich op alle zware auto’s, inclusief omvangrijke en vervuilende sedans, stationwagens of (hoewel minder vaak) monovolumes. Concreet gaat het om alle voertuigen met een verbrandingsmotor van meer dan 1,6 ton, evenals elektrische voertuigen van meer dan 2 ton die breder zijn dan 1,80 meter. Dit betekent dus dat een Audi Q2, een C3 Aircross of een Renault Captur niet worden getroffen. Sommige Volkswagen Tiguans zouden ook aan de maatregel ontsnappen, afhankelijk van hun aandrijving. Daarentegen zullen X3- of X5-gebruikers de volle mep betalen, net als een Peugeot 508 Hybrid of een Skoda Superb plug-in hybride, die net iets meer dan 1,6 ton weegt. Eerlijk? Niet echt.

paris-trafic

Vrijstellingen 

Er zullen echter wel vrijstellingen zijn. Dit is het geval voor grote gezinnen, ambachtslieden en professionals met bestelwagens van meer dan 3,5 ton, op voorwaarde dat het voertuig is geregistreerd als bedrijfsvoertuig. Ook alle hulpverleningsvoertuigen zijn vrijgesteld. Logisch. Toch is het opmerkelijk dat alle voertuigen ‘s nachts en op zondag nog steeds gratis kunnen parkeren.

De maatregel gaat in op 1 september 2024. Het blijft te bezien in hoeverre deze regeling gevolgen zal hebben op toerisme in Parijs. In 2022 bezochten meer dan 1,2 miljoen Belgische toeristen de Lichtstad, ofwel bijna één op de tien Belgen. Er is zeker genoeg om over na te denken, vooral omdat de tolkosten dit jaar ook al met +2,7% zijn gestegen, en er in 2025 nog eens een stijging van +6% gepland is, volgens de snelwegmaatschappijen. En jij, nog zin om te gaan?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon