Het economisch herstel, de daling van de euro ten opzichte van de dollar en geopolitieke spanningen in Oekraïne hebben ervoor gezorgd dat de brandstofprijzen de afgelopen weken sterk omhoogschoten. De bereikte verhogingen zijn echt historisch met tarieven boven de 2 euro/liter. Vooral diesel, die meer belast is vanwege zijn hogere vervuilende voetafdruk (uitstoot van luchtverontreinigende stoffen), wordt getroffen sinds deze brandstof tegenwoordig voor meer dan 2,2 euro per liter wordt verhandeld. En gezien de escalatie tussen de Westerse landen en Rusland aanhoudt, kunnen we ervan uitgaan dat alles nog niet meteen voorbij zal zijn.
Uiteraard zijn de Belgen de dupe van deze combinatie van factoren met een energiefactuur die fiks stijgt: zowel voor elektriciteit, gas als de prijzen aan de pomp. De regering heeft al maatregelen genomen voor elektriciteit (BTW naar 6% en uitbreiding van het sociaal tarief), maar aarzelt nog steeds voor maatregelen rond gas en brandstoffen. De prijsstijging is echter niet nieuw en al enkele weken ligt de kwestie van de activering van de omgekeerde cliquet – die de accijnzen op brandstoffen verlaagt – op tafel bij de regering. Deze week leek iedereen het erover eens te zijn om die snel te activeren, al is dat dus nog niet gebeurd.
29 cent minder betalen?
Aangezien het noodzakelijk is om snel te handelen om de bevolking niet in problemen te brengen, stelt minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), de invoering voor van een “onmiddellijke en tijdelijke” verlaging van de accijnzen die zou worden teruggebracht tot het minimumniveau dat door Europa wordt toegestaan (deze regels gelden om te voorkomen dat landen met elkaar concurreren).
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet zou deze verlaging neerkomen op 0,2412 euro per liter, een bedrag waaraan BTW moet worden toegevoegd, wat de uiteindelijke verlaging op 0,2918 euro per liter zou brengen. De implementatie van dit systeem zou consumenten in staat stellen om bijna 18 euro te besparen op een tank benzine of diesel van 60 liter.
Uiteraard zal deze verlaging ‘kosten’ met zich meebrengen voor de overheid met budgetuitgaven geraamd op 3,5 miljoen euro per dag voor diesel en 2,1 miljoen per dag voor benzine (aan het tarief van donderdag 10 maart 2022). En als de prijzen pas tegen het einde van het jaar zouden dalen, kan deze maatregel de overheid tot 1,5 miljard euro armer maken. Wel zullen deze uitgaven worden gecompenseerd door het feit dat de regering vorig jaar een dergelijke prijsstijging niet had verwacht, wat heeft geleid tot extra inkomsten van accijnzen en BTW.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be