Een technische fout met het AdBlue-systeem op zijn dieselmotoren heeft bij de klanten van Stellantis als tot de nodige wrevel geleid. Goed nieuws voor de Belgische klanten: de autogroep moet het pijnpunt kosteloos herstellen. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Diesel
Downsizing was in de eerste twee decennia van deze eeuw het modewoord in de autosector. Maar nu al die auto’s met kleine motoren op de tweedehandsmarkt belanden, is het wel opletten geblazen.
De Franse hoofdstad heeft opnieuw een belangrijke stap gezet in haar strijd tegen vervuiling (en auto’s) door dieselverkoop in tal van tankstations te verbieden. Dit sterke signaal zou wel eens een inspiratie kunnen worden voor andere Europese steden. Volgt straks ook Brussel?
Brussel wil het verbod op Euro 5-dieselmotoren uitstellen tot 2027, hoewel dit eerst gepland was in 2025. Deze beslissing roept vragen op, aangezien deze voertuigen volgens de statistieken 20% van het verkeer en 40% van de stikstofoxide-uitstoot vertegenwoordigen. Dit zou de gezondheid van de Brusselaars in gevaar brengen. Maar in welke mate?
Wat al een tijdje in de lucht hing, wordt nu ook concreet: het verbod op Euro 5-diesels in Brussel start toch niet op 1 januari 2025. Het is uitgesteld tot 2027. Automobilisten die afscheid moeten nemen van hun oude auto, krijgen dus twee jaar uitstel. Dat maakt de situatie draaglijker en vermindert de spanningen op de tweedehandsmarkt.
Steeds meer eigenaars van dieselmodellen ondervinden problemen met hun AdBlue-vervuilingssysteem. Sommige merken zijn bijzonder getroffen en boos door het gebrek aan klantenondersteuning. Test-Aankoop overweegt zelfs een collectieve actie, zoals bij het Dieselgate-schandaal.
China mag dan wel een krak zijn in elektrische auto’s, het land zou ook een héél andere invloed kunnen uitoefenen op de energiebronnen die momenteel nog volop in gebruik zijn. De grootmacht kan het einde van diesel voor weggebruik bespoedigen. Dit is hoe.
De afgelopen jaren is diesel in ongenade gevallen omdat het als vies en vervuilend wordt beschouwd. Dit is niet helemaal terecht, want oliefabrikanten produceren nu ook HVO100-diesel, een 100% hernieuwbare brandstof die de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen aanzienlijk vermindert. Het is al beschikbaar in Duitsland, Spanje en Scandinavische landen. Maar hoe zit het met België?
Hoewel de Dieselgate-affaire al enige tijd geleden plaatsvond, is deze nog steeds niet afgesloten. In een Europees land heeft de rechtbank de autofabrikant net veroordeeld… die nu meer dan 1.000 euro moeten betalen per klant die is opgelicht. Een operatie die Volkswagen miljoenen euro’s gaat kosten.
Kan de dieselmotor een comeback maken? Die vraag dringt zich op gezien de verrassende vooruitgang die een Chinese ontwikkelaar heeft geboekt door het thermisch rendement te verhogen tot 53%. Dat is een record.
Is dit de comeback van de dieselmotor? De vraag rijst, want in de loop van januari overtrof de verkoop van dieselauto’s in Europa die van elektrische auto’s. Een verrassende ommekeer?
De afgelopen jaren hebben verschillende Belgische steden lage-emissiezones (LEZ’s) ingevoerd. Hun doel? De dichtheid van luchtverontreinigende stoffen verminderen en zo de volksgezondheid verbeteren. En het lijkt te werken, zoals blijkt uit analyses van de Brusselse LEZ, waar de concentraties stikstofoxiden met 30% zijn gedaald.
De verkoop van elektrische auto’s boomt in Europa. Volgens de gegevens van ACEA, de federatie van constructeurs, hebben ze zelfs in volume de verkoop van de dieselmodellen overschreden. Dit is dus een historisch moment.
De Dieselgate dateert al van 2015, maar nu nog worden de verantwoordelijken voor de rechtbank geroepen. Zo ontloopt de voormalige topman van Audi, Rupert Stadler, een effectieve celstraf maar krijgt hij wel een monsterboete van 1,1 miljoen euro.
Uit recente verkoopcijfers blijkt dat nog steeds meer diesels dan EV’s verkocht worden in de Europese Unie. Er is dus nog een lange weg te gaan naar de volledige elektrificatie van het wagenpark.