Het probleem? Op de dieselmodellen van de merkengroep, waaronder Peugeot, Citroën en Opel, vertoonde de tank met AdBlue-vloeistof een defect. AdBlue is een verplicht additief voor dieselwagens dat al een tijdje in omloop is maar dat onontbeerlijk is voor exemplaren die moeten voldoen aan de jongste Euro 6-norm. Deze mengeling van ureum en gedemineraliseerd water wordt geïnjecteerd in de uitlaatgassen van de motor en zet de schadelijke stikstofoxiden om in stikstof en waterdamp, die geen invloed uitoefenen op onze luchtkwaliteit. Het behaalde resultaat (een vermindering van de NOx-uitstoot tot 90%) is zelfs een voedingsbodem voor het argument dat de emissies van een moderne diesel amper moet onderdoen voor een elektrische auto.
Niet gevuld? Op slot
Maar dan moet de filter wel werkzaam zijn (wat pas na het warmlopen van de motor het geval is). Omdat AdBlue een genormeerd onderdeel van de emissienormen uitmaakt, gaat het gepaard met een technisch slot dat de motor lamlegt als de tank leeg is. Kwestie dat de dieselrijder de boel niet bedot moet deze elke 10.000 kilometer worden gevuld. Daar wrong het schoentje voor de gedupeerde automobilisten van de Stellantismerken. Soms kregen ze een foutieve waarschuwingsmelding en soms weigerde de motor zelfs te starten ondanks dat de tank gevuld was. Vervelend.
Advertentie – lees hieronder verder
Zoals dat wel vaker gebeurt bij automerken, keek Stellantis tegen de torenhoge kost van een terugroepactie aan, en nam aanvankelijk een afwachtende houding in. Maar consumentenorganisaties begonnen zich te moeien. Eerst in Italië, waar na een procedure van de Italiaanse Autoriteit voor Consumentenbescherming de groep uiteindelijk boog. Er werd een akkoord bereikt over compensatie op basis van de leeftijd en kilometerstand van de getroffen voertuigen.
3.000 klachten in België
De Belgische tegenhanger, TestAankoop, bleef niet achter nadat het ongeveer 3.000 klachten had ontvangen. De organisatie raamde de kosten voor deze herstellingen op meer dan 1.000 euro per wagen, waarop het het probleem aankaartte bij de Economische Inspectie. Na juridische stappen is het TestAankoop ook gelukt om voor België een regeling af te dwingen waarbij gedupeerde klanten op kosten van Stellantis een herstelling kunnen laten uivoeren. De zaak werd zelfs opgepikt door de Europese Commissie, bij het Consumer Protection Cooperation Network (CPC-netwerk), en de tegemotekoming geldt nu zelfs voor alle Europese klanten.
De regeling voorziet een uitbreiding van de speciale dekkingsprogramma’s “4UA – 4UB”. Deze programma’s vergoeden de kosten van onderdelen en arbeid voor voertuigen van Peugeot, Citroën, DS en Opel die tussen januari 2014 en augustus 2020 werden geproduceerd. Eigenaars die al eerder gebruikmaakten van dit programma, krijgen met terugwerkende kracht extra compensatie. Gedupeerden kunnen rechtsreeks contact opnemen met hun dealer, maar houden best ook de datum van 15 januari 2025 in de gaten. Dan zal Stellantis een speciaal online portaal openen waarop je een aanvraag kan indienen voor bijkomende vergoedingen.
Naast financiële compensatie heeft Stellantis ook gezegd dat werknemers in de officiële garages bijkomende trainingen krijgen die er moeten voor zorgen dat klanten in de toekomst correcte en volledige informatie ontvangen over de garanties en de herstellingen van hun voertuigen. TestAankoop benadrukt dat het de uitvoering van deze beloftes op de voet gaat volgen. “Hoewel er een akkoord is bereikt, merken we dat de uitvoering in Italië nog niet vlekkeloos verloopt. We blijven daarom waakzaam,” klinkt het.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be