Leapmotor is niet bepaald een merk waarvan de wijdse weerklank in België kan wedijveren met BYD of MG. Deze fabrikant maakt alleen maar geëlektrificeerde auto’s. Daarvan verkoopt het er zo’n tienduizend per maand op zijn thuismarkt. De bazen van het merk hebben de start van hun Europese offensief aangekondigd waartoe ook België behoort voor september dit jaar. Een debuut dat de Dacia Spring nerveus moet maken. Want Leapmotor heeft overtuigende producten en wordt goed ondersteund.
Het Chinese merk heeft voor zijn Europese plannen een joint venture opgestart met Stellantis dat 20% van de aandelen in Leapmotor bezit. De samenwerking werd Leapmotor International gedoopt en gaat de wereldwijde markt bevoorraden met vooral goedkope modellen, het usp waar Chinezen zo hard in uitblinken. Er staan negen landen op het programma, naast onze eigen markt.
Probleem voor Renault en Volkswagen
De link met Stellantis geeft Leapmotor ook uitzicht op lokale assemblage, waardoor het zich geen snars hoeft aan te trekken van importtarieven die de prijsstrategie zouden kunnen vergallen. Productie bij Stellantis in Italië of Polen staat op de agenda, waardoor het merk wel eens het eerste Chinese model van Europese bodem kan hebben. Het moet gezegd, de CEO van Stellantis Carlo Tavares laat er geen gras over groeien. De aangekondigde samenwerking is pas een half jaar oud en Leapmotor komt al aan de deur van Europa kloppen.
Advertentie – lees hieronder verder
Tijdens de persconferentie over de entree zei Tavares: “We zullen sneller betaalbare elektrische voertuigen op onze markten kunnen brengen, wat niet alleen zal bijdragen aan de winstgevende groei van Leapmotor en Stellantis, maar ook aan het sneller en effectiever aanpakken van het klimaatprobleem dat we moeten oplossen.” Alle automerken zoeken naar de snelste manier om goedkope elektrische auto’s bij het brede publiek te krijgen. En met al een Citroën ë-C3 in het gamma, en nu ook Leapmotor, zet Stellantis alvast zijn grote rivalen Volkswagen en Renault in hun hemd die hun ID.2 en R5 nog in stelling moeten brengen.
Zes modellen tegen 2027
Voor Renault is er nog een andere zorg. De groep heeft met budgetdochter Dacia een van de bestverkopende en goedkoopste elektrische auto’s van de markt: de Spring. Deze krijgt in september het gezelschap van de Leapmotor T03, een stadswagen met vier deuren die er een beetje uitziet als een minder kokette Fiat 500 maar op zijn thuismarkt een prijskaartje van omgerekend 8.000 euro krijgt opgespeld. Alhoewel er nog geen definitieve prijzen zijn, blijft er genoeg marge over om de vorig jaar gefacelifte Dacia Spring naar de kroon te steken. De tweede telg binnen de Leapmotorfamilie wordt een compacte SUV op het formaat van de Tesla Model Y, recht in het hart van de markt voor elektrische auto’s dus. Maar dan wel de helft zo goedkoop, want de C10 zou niet meer dan 25.000 euro gaan kosten in België. Daarna zal het merk tegen 2027 het gamma met vier extra modellen aanvullen.
Maar de grote voorsprong op andere Chinese nieuwkomers wordt het dealernetwerk van Stellantis dat ter beschikking komt van Leapmotor. Waar de andere breedspelende merken uit China kostelijke contracten moeten onderhandelen met onafhankelijke invoerders (BYD, MG, Xpeng), of nadenken om een eigen netwerk uit de grond te stampen (online verkoop wordt enkel door Chinese luxemerken gebruikt), kan Leapmotor meteen gebruikmaken van het wijdvertakte dealerlandschap van Stellantis dat 200 verdeelpunten zal beslaan. Dat levert het merk een niet te onderschatten voordeel op. Zo kan het een betere service aanbieden en veel sneller consumentenvertrouwen opbouwen. Met alle Chinezen, maar duidelijk niet met den dezen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be