Garantiepolitiek West-Europese merken dreigt achterop te geraken

Opvallende stunt van Kia bij onze noorderburen: het merk breidt de fabrieksgarantie uit tot tien jaar en diept zo de kloof met Westerse automerken uit. Als het verhaal een commercieel succes wordt, zal België mogelijks volgen.

Gepubliceerd op 10 januari 2025
Leestijd : 4 min

Deel

Garantiepolitiek West-Europese merken dreigt achterop te geraken

Garantietermijnen worden hoe langer hoe meer ingezet als hefboom om klanten te overtuigen. Ze dekken niet alles, maar de gemoedsrust en de aantrekkelijke restwaarde die ze de klant opleveren zijn argumenten die op z’n minst de twijfelaars over de streep kan trekken. Onder de automerken spant betrouwbaarheidskampioen Toyota de kroon, maar Kia volgt in het kielzog en heeft misschien een plannetje in de maak.

Goedkeuring hoofdkwartier

In Nederland, waar het merk op nummer één staat in de verkoopstabellen, heeft Kia besloten om een decennium waarborg te geven. Zo wil het door extra klantenbinding zijn leiderspositie verzilveren, meer zekerheid bieden en de dealers soigneren. Want de voorwaarde bij zulke lange garanties is altijd dat het nazicht in het officiële netwerk plaatsvindt. Banden en slijtage-onderdelen behoren niet tot de dekking en het plafond ligt op 150.000 kilometer. Er was ook officiële goedkeuring van het hoofdkwartier in Seoel vereist, maar die maakten geen bezwaar, wat de deur op een kier zet voor uitbreiding naar andere landen. Merk ook op dat zustermerk Hyundai, met dezelfde technische bouwstenen als Kia in de weer, twee jaar minder garantie biedt - maar dan zonder kilometerbeperking.

werkplaats

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens de repliek van Kia kan je zulke lange waarborgen alleen maar hanteren en volhouden als je genoeg vertrouwen hebt in je product. Waar, en opmerkelijk genoeg komt deze houding vooral in Azië voor, is ze al een tijd aan een opmars bezig is, maar wordt ze niet opgepikt door de - schuwere? - Westerse merken. Na Toyota en Kia biedt Mitsubishi (niet beschikbaar in België) acht jaar garantie, de Chinese merken gemiddeld vijf jaar, maar schuif verder weg van het oosten en de drempel zakt naar het wettelijke minimum. Tesla doet met vier jaar nog dubbelop, maar bij Fiat, Volkswagen of Ford gaat het niet verder dan twee jaar.

“Voorlopig nog altijd zeven”

Tien jaar garantie op een auto, een gebruiksvoorwerp dat dagelijks wordt blootgesteld aan zware omstandigheden, is uitzonderlijk. Enkel de bouwsector kan de vergelijking doorstaan, waar aannemers ook een verantwoordelijkheid met dezelfde termijn dragen. Het is al gezegd, er staat een trouwe onderhoudshistoriek tegenover, maar in sommige gevallen (en ook bij Kia) is zelfs die afkoopbaar.

Toyota_ProAce

Gaat België het Nederlandse voorbeeld volgen om zich op deze manier ook van een verdere voorsprong op de lokale merken te verzekeren? “Voorlopig blijven we bij zeven jaar”, vertelt woordvoerder Kia Belgium Luca Pavone aan Gocar. “Omdat we met deze termijn nog altijd tot de beste behoren. Maar we volgen het wel op, en dan vooral het effect op verkoop. Een evaluatie volgt.” Met andere woorden, als het initiatief van de Nederlandse collega’s positief wordt onthaald, dan kunnen Belgische klanten in de nabije toekomst misschien ook op drie jaar extra garantie rekenen. Voorlopig blijft dus in ons land Toyota en Lexus leider met een garantieperiode van tien jaar - of 200.000 kilometer, afhankelijk van welke zich het eerst voordoet. Opvallend genoeg telt het ook voor de bestelwagens ProAce en ProAce City Verso waarvan de technische basis en de assemblage bij Stellantis zit. Een buitenstaander wat het inzicht en controle over de kwaliteit vermindert.

Het Nederlands voorbeeld leidt tot de vaststelling dat garantieperiodes steeds langer worden. Je kan je afvragen of de wettelijke minima nog wel van deze tijd zijn en niet om aanpassingen vragen. Op puur elektrische aandrijvingen is de kloof tussen Oost en West trouwens veel minder groot. Voor de batterij bieden de constructeurs meestal acht jaar (of 160.000 kilometer) waarborg maar een merk als Mercedes gaat voor sommige modellen (EQE en EQS) tot tien jaar. Saillant detail: het gaat dan om een langdurige garantie op een onderdeel dat meestal van ... Aziatische makelij is.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai, Kia, Toyota, Volkswagen, Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Porsche onthult krachtigste 911 Carrera S ooit

Porsche heeft het doek getrokken van de nieuwe 911 Carrera S, die naadloos tussen de gewone 911 en de sportieve GTS in schuift. Met 480 pk uit een verbeterde 3.0-liter-turboboxermotor, en een uitgebreide standaarduitrusting, gaan zijn topprestaties niet gepaard zonder luxe. Beschikbaar als Coupé en Cabriolet.

Deze week 2 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai, Kia, Toyota, Volkswagen, Tesla voertuig?
51.043 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.