In de wereld van de elektrische auto’s heeft de specialist en hersteller EV Clinic uit het Kroatische Zagreb geen introductie meer nodig. Dit bedrijf doet al veertien jaar onophoudelijk onderzoek naar veelvoorkomende gebreken, tekortkomingen en vergissingen van autofabrikanten. Het gaat vooral om fouten die het moeilijkst op te sporen zijn, zoals bij elektrische auto’s, waar de problemen vaak in de software zitten. Maar dat is niet alles.
Onlangs verspreidde EV Clinic een nogal ongebruikelijke boodschap op het sociale netwerk X, specifiek over de Stellantis-groep en zijn elektrische wagens. Het bericht klinkt alsof ze het beu zijn. De openingszin is al bot: “Als je in een Stellantis-wagen rijdt, God helpe je”, luidt de tekst.
Gebrekkige technologie?
EV Clinic heeft blijkbaar uitgebreide dossiers en het geposte bericht lijkt slechts het eerste van vele. “Dit is een totaal onverantwoordelijke groep die rommel produceert, net als zijn leveranciers”, zegt de specialist. De expert voegt eraan toe dat “het belachelijke niveau van engineering van deze voertuigen grenst aan waanzin”.
Advertentie – lees hieronder verder
EV Clinic veroordeelt niet alleen de kwaliteit van de auto’s en de onderdelen, maar ook de moeilijkheden om informatie of onderdelen te verkrijgen om herstellingen uit te voeren. Een situatie die klanten lange tijd machteloos maakt. EV Clinic geeft het voorbeeld van een DS 3 E-Tense met amper 23.000 km op de teller, die al twintig maanden buiten gebruik is, zonder oplossing.
Zijn deze forse aanvallen gerechtvaardigd? Dat valt nog te bezien, want wat de specialist vooral bekritiseert is dat Stellantis de Europese wetgeving niet respecteert, en in het bijzonder de toegang van onafhankelijke herstellers tot technische documentatie, schema’s, software, updates en reserveonderdelen. Toch wel een blamage voor een Europese groep, als je weet dat toegang tot alle nodige informatie blijkbaar in minder dan 24 uur geregeld is bij Tesla of BYD.
Geen geïsoleerd geval
Het probleem is dat EV Clinic niet als enige zulke problemen ondervindt. Ook de erkende servicecentra van de groep worden niet bevoorraad zoals het hoort en dit leidt er vaak toe leidt dat onnodige onderdelen vervangen worden op kosten van de klant. Dit komt het vertrouwen in elektrische auto’s natuurlijk niet ten goede… terwijl het probleem elders ligt. Het gevolg is dat herstellingen niet goed uitgevoerd kunnen worden. Een heel specifiek voorbeeld dat EV Clinic aanhaalt: om een terugkerende fout op te lossen die het Type 2-laden blokkeert bij modellen van de Stellantis-groep, heeft de Kroatische specialist acht verschillende elektronische printplaten geïdentificeerd voor één enkele module en geen enkele kan afzonderlijk hersteld worden. Het is dus onmogelijk om het probleem op te lossen. “Als Type 2-laden niet meer werkt, gooi je auto dan maar weg ”, concludeert EV Clinic.
Dit nogal harde standpunt stemt tot nadenken. In de praktijk kan de urgentie waarmee de overheid de elektrische auto pusht alleen maar leiden tot zulke situaties, waarbij zowel ingenieurs als leveranciers hun ontwikkelingstijd zien verkorten. Dit dwingt hen om keuzes te maken die niet altijd de juiste zijn. Maar dit is nog maar het begin. Verzekeraars klagen over hetzelfde: elektrische auto’s die te moeilijk te herstellen zijn. Dit zal uiteraard evolueren, net als de interventiemogelijkheden van herstellers.
Foto’s: EV Clinic
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be