Autosalon

Einde in zicht voor Autosalon van Brussel?

Nu wellicht ook de D’Ieteren Groep afhaakt en de Stellantis-merken hun kat dreigen te sturen, ziet het er niet goed uit voor het Autosalon van Brussel. Betekent dit het einde voor de autobeurs die al sedert 1902 in ons land wordt georganiseerd?

Geschreven door Alain De Jong | 15/09/2021

In 2021 vond geen autosalon in Brussel plaats omwille van de coronacrisis en werd de beurs noodgedwongen een jaar uitgesteld. Maar ook toen waren er al geruchten dat verschillende automerken of autogroepen (die verschillende merken overkoepelen) eraan dachten om niet meer aanwezig te zijn op het Autosalon van Brussel.

Nu meldt De Tijd dat D’Ieteren (de invoerder van de Volkswagen-merken) zal afhaken en dat Stellantis (de fusiegroep van Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, …) wellicht dezelfde beslissing zal nemen.

Daarmee hangt de toekomst van het Autosalon van Brussel echt aan een zijden draadje, omdat beide autogroepen bijna de helft van de aanwezige merken en beschikbare standruimte vertegenwoordigen.

Bovendien stellen vele andere merken de aanwezigheid van minstens twee derde van de markt als voorwaarde om zelf aanwezig te zijn op de Heizel. Daardoor kan organisator Febiac in ernstige problemen komen, aangezien zijn kernactiviteit hiermee als een kaartenhuisje in elkaar dreigt te storten.

Beslissing Stellantis cruciaal

Alles zal afhangen van de beslissing van Stellantis, waar CEO Carlos Tavares zich volgens De Tijd hoogstpersoonlijk over dit dossier buigt. Tavares moet bij Stellantis 5 miljoen euro aan kosten besparen en dat leidt tot stevige herstructureringen op alle vlak. De kans is groot dat daardoor de aanwezigheid van de Stellantis-merken op verschillende autosalons, waaronder dat van Brussel, geschrapt zal worden.

Stellantis

Een presence op een autosalon kost een constructeur inderdaad een bom geld. En dat wegen de automerken tegenwoordig meer af tegen alternatieven in het eigen dealernetwerk of via specifieke marketingcampagnes.

De volgende dagen zullen cruciaal zijn voor de toekomst van het Autosalon van Brussel. Andreas Cremer, de CEO van Febiac, liet voorlopig enkel weten dat “de autosectorfederatie voor het einde van deze week een beslissing zal nemen over het al dan niet doorgaan van het autosalon. En als het plaatsvindt, zal het een traditioneel autosalon zijn.”

Met meestal zo’n 500.000 bezoekers of meer is het Autosalon één van de grootste beurzen bij Brussels Expo. En dat verlies zou uiteraard een grote klap betekenen voor dit bedrijf in de evenementensector.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's