Het verbod op Euro 5-dieselmotoren in 2025 was een cruciale stap in de strijd van de Belgische hoofdstad tegen vervuiling. Specialisten van Leefmilieu Brussel geloven dat deze voertuigen verantwoordelijk zijn voor 40% van de uitstoot van stikstofoxide (NO2) in Brussel. NO2 is bijzonder schadelijk voor de gezondheid en wordt gelinkt aan ernstige aandoeningen van de luchtwegen en hart- en vaatziekten.
Sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in 2018 zijn de NO2-concentraties al met 40% gedaald. De genomen maatregelen en de eliminatie van Euro 4-voertuigen hebben dus effect. Ondanks deze vooruitgang overschrijdt Brussel nog altijd ruimschoots de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die een NO2-concentratie van minder dan 10 µg/m³ aanbeveelt. Brusselse meetstations rapporteren nog altijd niveaus tussen 11 en 35 µg/m³, terwijl de Europese limiet 40 µg/m³ bedraagt. Kortom, de lucht in onze hoofdstad blijft te vervuild. En door het uitstel van de strengere lage-emissiezone dreigt de luchtkwaliteit onvermijdelijk trager te verbeteren.
Duidelijk negatieve impact
Het risico op stagnatie is zeker geen verzinsel. De impact van dit uitstel op de volksgezondheid is overduidelijk: volgens het Europees Milieuagentschap (EEA) waren 1.400 sterfgevallen in België in 2021 te wijten aan de hoge NO2-concentraties. Dieselmotoren zijn belangrijke producenten van NO2. In Brussel zijn Euro 5-dieselvoertuigen goed voor 20% van het verkeer en… 40% van de stikstofoxide-uitstoot. Aan die verantwoordelijkheid valt niet te ontkomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit wordt bevestigd door de UCLouvain, die aan La Libre Belgique vertelde dat 100% van de NO2-uitstoot in Brussel in 2022 afkomstig is van de dieselwagens. Alleen de moderne Euro 6d– en Euro 6e-modellen – wagens uitgerust met DeNox-filters – bieden significante verbeteringen op het vlak van NO2-uitstoot. Enkele specialisten roepen daarom op om dit aspect in overweging te nemen. Naast het economische probleem voor gezinnen om van auto te veranderen, kan de volksgezondheid niet genegeerd worden.
En de fijne deeltjes?
Luchtvervuiling wordt niet alleen veroorzaakt door NOx. Er zijn ook fijne deeltjes (PM2.5 in het bijzonder) die organen binnendringen en kanker veroorzaken. Als we Brussel Leefmilieu mogen geloven, zou de LEZ de concentraties met bijna 30% verminderen. Vandaag ligt het niveau op 9,1 µg/m³ (2023), dus onder de Europese grens van 25 µg/m³ (2030 doel), maar nog altijd boven de WHO-aanbeveling (5 µg/m³). Fijne deeltjes zijn echter wijder verspreid en zijn verantwoordelijk voor veel sterfgevallen (5.100 in België per jaar).
Veel gezondheidsspecialisten vinden het uitstellen van de LEZ-verstrenging tot 2027 in Brussel een slecht idee, niet alleen voor de regio, maar ook voor België als geheel. Volgens Leefmilieu Brussel zou het verbod op Euro 5-dieselwagens de maatregel met de grootste impact zijn. Uitstel zou dus ook uitstel betekenen voor de verbetering van de gezondheid van de omwonenden. Dit is het gebruikelijke dilemma tussen de volksgezondheid en de economische haalbaarheid voor gezinnen die gedwongen worden van auto te veranderen en daar misschien niet de middelen voor hebben. Hoe vinden we de juiste balans? Het debat is nog niet voorbij. Wat vind jij? Plaats een reactie op onze Facebook-pagina!
Beeld: IA
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be