Dit hadden we niet meteen zien aankomen: de terugkeer van de dieselmotor. Toch heeft Stellantis dit besluit genomen, volgens de Franse zakenkrant Les Échos. Dit is des te verrassender omdat de groep van plan was om dit jaar definitief te stoppen met de productie van zelfontbranders, terwijl het zijn investeringen ook had gericht op hybride benzinemotoren. En de dieselmarkt gaat achteruit, met een verkoopdaling van alweer 11,4% in 2024 in de hele Europese Unie.
De beslissing van Stellantis komt dus als een verrassing. Bovendien is de groep van plan om de productie te verlengen tot 2030, wat betekent dat de motoren aangepast worden aan de toekomstige Euro 7-norm, die vanaf 2027 wordt ingevoerd.
Reageren op de markt?
Wat is het doel van Stellantis? Het aanbod van dieselmotoren is de afgelopen maanden aanzienlijk gekrompen door alle dieselbashing. Daardoor hebben klanten die nog op zoek zijn naar dit type motor steeds minder keuze. En dat is precies het doel van de groep: deze klanten, die niet meer weten waar ze terechtkunnen, aan zich binden.
Ook zal Stellantis proberen om zijn inkomsten weer in evenwicht te brengen. De vertraging in de verkoop van elektrische auto’s heeft een negatieve impact op de financiën. Dieselmotoren weer populair maken kan dus helpen om meer auto’s te verkopen en zo de inkomsten te maximaliseren. Laten we niet vergeten dat de verkoop van personenwagens met dieselmotor in 2024 in totaal nog altijd 1,3 miljoen stuks bedroeg, niet veel minder dan de 1,4 miljoen elektrische wagens. Nog een belangrijk punt is dat de CO2-uitstoot in Europa belast wordt, hoewel dit ter discussie staat. Auto’s bouwen die minder uitstoten is dus ook vanuit dit oogpunt voordelig.
Advertentie – lees hieronder verder

Ook nieuwe motoren?
Concreet gaat het om de dieselmotoren die geproduceerd worden door de fabriek in Metz-Trémery (Frankrijk). Dit zijn de DV5 of 1.5 BlueHDi en de 2.2 (B.B2) die bestemd is voor bedrijfsvoertuigen, maar die ook aangepast worden voor personenwagens. De bronnen die met Les Échos spraken, vermelden ook de mogelijke ontwikkeling van een nieuwe, kleinere dieselmotor (waarschijnlijk afgeleid van de bovenstaande). Dat valt nog te bezien.

Wordt dit een winstgevende operatie? Waarschijnlijk wel, aangezien de Stellantis-groep wereldwijd actief is en deze motoren dus overal kan verkopen. Naar verluidt ligt de dieselverkoop van de Citroën C5 Aircross en Peugeot 308 al op een uitstekend niveau. Is Stellantis iedereen te slim af? Dat moet nog blijken. Laten we echter niet vergeten dat dit scenario nog uitgetekend werd door de voormalige CEO van de groep, Carlos Tavares. Die zei dat het, afhankelijk van de markt, altijd mogelijk bleef om een stap terug te zetten dankzij de nieuwe platformen die geschikt zijn voor meerdere aandrijfvormen. De raad van bestuur die hem onlangs bedankte voor bewezen diensten, mag hem binnenkort misschien wel echt bedanken…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be