Geïntroduceerd in 2014 met de Euro 6-norm, verminderen DeNOx-katalysatoren de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van dieselvoertuigen door deze gassen om te zetten in stikstof en water via een chemische reactie met ammoniak in het AdBlue-additief. Dit systeem is nu aanwezig in ongeveer 80% van de dieselauto’s in Europa, een cijfer dat blijft stijgen door de nieuwe regelgeving. De adoptie ervan is cruciaal om te voldoen aan de strenge milieunormen die door de Europese Unie worden opgelegd.
Hoewel deze technologie bijzonder nuttig is om de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren, blijkt ze ook ernstig onbetrouwbaar te zijn. Onlangs bekritiseerde het Franse tijdschrift UFC-Que Choisir verschillende merken vanwege storingen veroorzaakt door DeNOx-katalysatoren, die vaak het voertuig stilleggen en dure reparaties vereisen. En de lijst is lang: Audi, Dacia, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Mazda, Nissan, Porsche, Seat, Toyota en vooral Citroën en Peugeot.
1.200 euro aan reparatiekosten
De problemen met de DeNOx-katalysatoren van dieselauto’s hebben vooral betrekking op storingen in het SCR-systeem. Deze storingen omvatten geblokkeerde injectoren, defecte NOx-sensoren of falende AdBlue-pompen. Deze problemen zijn meestal het gevolg van de complexiteit van het systeem en de blootstelling aan de moeilijke omstandigheden van de motor, zoals temperatuurschommelingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het probleem is dat de waarschuwing op het dashboard niet altijd verschijnt en dat de storing van het AdBlue-systeem vaak het starten van het voertuig blokkeert. Waarom? Het systeem is zo ontworpen om automobilisten te dwingen AdBlue bij te vullen, anders zou de maatregel ineffectief zijn.
Deze storingen vereisen vaak reparaties, meestal ten laste van de automobilisten, vooral als de garantietermijn verstreken is. En de rekening kan behoorlijk hoog oplopen: tot 1.200 euro. En daar zit het probleem, want de autofabrikanten blijven opvallend afwezig, terwijl ze juist hun verantwoordelijkheid zouden moeten nemen, aangezien het hier gaat om een conformiteitsfout die niet onder de garantieduur valt (die bovendien verschilt per fabrikant).
Klachten stapelen zich op
Maar de afgelopen maanden hebben de getroffen eigenaars besloten om niet langer stil te blijven. De meesten dienden een klacht in bij Test-Aankoop. De consumentenorganisatie heeft op haar beurt een klacht ingediend bij de economische inspectie, maar deze heeft voorlopig geen resultaat opgeleverd.
Test-Aankoop heeft daarom besloten een stap verder te gaan. Na meer dan 3.000 klachten te hebben verzameld, waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op voertuigen van Peugeot en Citroën, dreigt de organisatie nu met een collectieve rechtszaak, zoals ze dat eerder deed voor de gemanipuleerde dieselvoertuigen van de Volkswagen-groep (Dieselgate) en waarbij ze gelijk kreeg.
Wat Test-Aankoop vooral ergert, is dat Stellantis het probleem al heeft aangepakt… in Italië, waar de mededingingsautoriteit de zaak heeft overgenomen (met een vergoeding die 100% van de reparatiekosten van het AdBlue-systeem dekt, afhankelijk van de leeftijd en de kilometerstand van het voertuig, met uitzondering van arbeidskosten). In een interview met Sud Info legde de groep uit dat Stellantis sinds 2020 een speciale dekking van 5 jaar/50.000 km heeft ingevoerd, met een vergoeding van 100% op onderdelen en arbeidskosten. Sinds 2022 bestaat er ook een extra speciale dekking voor voertuigen ouder dan 5 jaar en jonger dan 8 jaar tot 210.000 km, met een vergoeding van 30 tot 90% op onderdelen, afhankelijk van de leeftijd van het voertuig. Maar hoewel dergelijke regelingen bestaan, is er nog steeds een aanzienlijk aantal eigenaars van defecte voertuigen die niet worden vergoed.
Niet alleen Stellantis
De klachten en getuigenissen verzameld door Test-Aankoop hebben echter niet alleen betrekking op auto’s van de Stellantis-groep. In België worden ook andere merken getroffen, waaronder Audi en Renault. Enkel Renault reageerde door te verzekeren dat deze problemen minder dan één procent van de dieselvoertuigen betreft. Renault geeft aan de reparatie te dekken wanneer het voertuig onder garantie valt (wat vanzelfsprekend is), maar neemt ook voertuigen buiten de dekking over, afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand. Het probleem wordt ook opgelost door een herprogrammering van de motorregeleenheid om te voorkomen dat het probeel opnieuw voorkomt.
Het zal interessant zijn om te zien hoe de merken reageren op de dreiging van een ‘class action‘ door Test-Aankoop. In Frankrijk heeft Citroën onlangs 4.000 voertuigen teruggeroepen die een probleem zouden kunnen hebben met de AdBlue-injector. En hetzelfde geldt voor Opel voor meer dan 2.000 auto’s. Natuurlijk zijn deze terugroepacties kostbaar voor de merken, maar het gaat om de vertrouwensrelatie met de klant. Een concept dat sommigen lijken te zijn vergeten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be