Volgens de Europese Commissie zouden de merken Mercedes, Porsche, BMW, Volkswagen en Audi tussen juni 2009 en oktober 2014 een kartel hebben gevormd om de technologie voor de controle op vervuilende dieselmotoren af te remmen. Met andere woorden: de autofabrikanten zouden in onderling overleg besloten hebben om vrijwillig de onderlinge concurrentie op het gebied van de emissiebeperking van hun modellen te beperken. Destijds kozen zij allen voor de AdBlue-oplossing, een product op basis van gedemineraliseerd water en ammoniak dat NOx omzet in water (H2O) en stikstof (N2). Maar de Europese Commissie had al verscheidene jaren argwaan en na vier jaar onderzoek werd het bedrog aangetoond.
Ze kunnen beter
De verordeningen van de Commissie maken in principe een samenwerking tussen autofabrikanten op het gebied van onderzoek, ontwikkeling en innovatie mogelijk. Het probleem is dat de vijf bij deze zaak betrokken merken hun krachten hebben gebundeld om de concurrentie voor een alternatief emissiebestrijdingssysteem uit te schakelen. Uit een onderzoek blijkt zelfs dat de drie grote groepen zelfs betere emissieresultaten konden behalen dan de Europese regelgeving voorschrijft.
Veranderen van gewoonten
Deze vertraging in de evolutie van de technologie is volledig in strijd met de doelstellingen van Europa, dat de “Green Deal” wil bereiken, een term voor koolstofneutraliteit in 2050. De overtredende fabrikanten hebben publiekelijk hun vergissing moeten erkennen en hebben met de Commissie samengewerkt. Ze werden echter allemaal zwaar beboet: BMW kreeg een boete van 372 miljoen euro en Volkswagen 502 miljoen. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, ontliep een boete van 727 miljoen euro omdat het de feiten aangaf.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is inmiddels twee jaar geleden dat de Commissie deze verdenkingen openbaar maakte. Bij BMW is een bedrag van een miljard euro geblokkeerd om de boete te betalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be