Deze 34 auto’s worden getroffen door Europese invoertaksen tegen China

Europa deinst niet terug en heft voortaan invoertaksen op auto’s gebouwd in China. Zo gaat Europa de strijd aan tegen de oneerlijke concurrentie van Peking, dat zijn automerken forse subsidies geeft. Maar op welke auto’s zijn deze toeslagen van toepassing? En welke prijzen dreigen binnenkort te stijgen?

Gepubliceerd op 12 juli 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Sinds 4 juli 2024 heft Europa invoertaksen op verschillende automodellen die in China geproduceerd worden en dan naar de EU komen. Europa wil zijn markt en zijn constructeurs beschermen, want de Chinese merken concurreren oneerlijk met hun westerse tegenhangers. Ze krijgen al enkele jaren forse subsidies van de Chinese overheid, die maar één doel voor ogen heeft: Chinese auto’s wereldwijd opdringen.

Al meer dan negen maanden voert de Europese Commissie een onderzoek om de steunmechanismen te identificeren. Zo werd vastgesteld welke constructeurs welke financiële steun kregen. En uiteraard worden merken die meer overheidssteun hebben gekregen, zwaarder gestraft. De extra heffingen variëren van 17% voor BYD tot 38% voor SAIC.

Verschillende vormen van steun

Maar waarom wil Europa überhaupt deze taksen aanrekenen, wat een handelsoorlog kan uitlokken? Simpelweg omdat sommige constructeurs niet meegewerkt hebben aan het onderzoek, net als de Chinese autoriteiten. Die laatste beweren niet te weten hoeveel elektrische auto’s er geproduceerd of ingeschreven worden. Onwaarschijnlijk natuurlijk.

Advertentie – lees hieronder verder

Bovendien hebben de Chinese autoriteiten geld geleend aan hun constructeurs, zonder enige analyse van hun solvabiliteit. Alle constructeurs hebben hierdoor een financiële AAA-rating, terwijl de analyses van de Europese Commissie aantonen dat ze eerder een B-rating verdienen. Intussen kunnen de merken door hun goede rating leningen krijgen tegen voordelige tarieven. Handig…

Volgens de Europese Commissie krijgen de Chinese merken op verschillende manieren steun: in de vorm van subsidies, leningen tegen gunsttarieven, de aankoop van grond tegen bodemprijzen, directe aankooppremies of zelfs steun voor de aankoop van batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto. Dit alles garandeert natuurlijk zeer concurrentiële prijzen voor Chinese auto’s.

Welke auto’s?

Dankzij deze situatie is China erin geslaagd om wereldwijd modellen te verkopen tegen bodemprijzen, vooral in Europa. Volgens Coyote Systems zijn er zestien Chinese automerken actief in ons land: MG, Aiways, BAIC, Bestune, BYD, DFSK, JAC, LEVC, Lynk & Co, Maxus, Nio, Polestar, Seres, SWM, Xpeng, Zeekr, Omoda en Jaecoo. Maar de merken die op komst zijn, werden nog niet meegeteld, zoals Voyah en Forthing (Dongfeng-groep) en Chery, een andere grote speler in de sector.

Momenteel worden 34 auto’s getroffen door de invoerheffingen. We mogen niet vergeten dat deze invoertaksen nog altijd voorlopig zijn (provisies met bankgaranties), om tijd te winnen en te bekijken of er tegen november 2024 alsnog een overeenkomst bereikt wordt met China. Zo niet, dan worden de invoertaksen definitief geheven voor een periode van vijf jaar.

Dit is de lijst, met alleen elektrische modellen. Op thermische, hybride of plug-inhybride modellen gelden de extra invoerheffingen immers niet.

  1. Aiways U5

  2. Aiways U6

  3. BAW Pony

  4. BMW iX3

  5. BYD Atto 3

  6. BYD Dolphin

  7. BYD Han

  8. BYD Seal

  9. BYD Seal U

  10. BYD Tang

  11. Cupra Tavascan

  12. Dacia Spring

  13. Honda e:Ny1

  14. Lotus Eletre

  15. Lotus Emeya

  16. Omoda 5 EV

  17. Maxus eUNIQ6

  18. Maxus MIFA9

  19. Maxus MIFA6

  20. Mini Cooper E/SE

  21. Mini Aceman E/SE

  22. MG 4

  23. MG 5

  24. MG Marvel R

  25. MG ZS

  26. Seres 3

  27. Seres 5

  28. Smart #1

  29. Smart #3

  30. Tesla Model 3

  31. Volvo EX30

  32. Xpeng P7

  33. Xpeng G6

  34. Xpeng G9

Leiden deze invoerheffingen ook tot hogere prijzen voor deze modellen? Waarschijnlijk zullen de constructeurs deze verhogingen op termijn doorrekenen aan de consument. De tijd zal het leren. Momenteel stijgen de prijzen nog niet, omdat de invoerheffingen voorlopig zijn en er nog grote voorraden zijn. Bij de meeste merken toch. Bij MG is er geen prijsstijging. Ook niet bij Dacia, dat aangeeft dat de taks al inbegrepen is in de laatste prijzen. Maar dit geldt niet voor iedereen: Tesla heeft zonet de prijs van de Model 3 verhoogd. De prijs van de basisversie stijgt van 40.990 euro naar 43.470 euro. Dit kan nog maar het begin zijn. Tesla wil zijn fabriek in Berlijn uitbreiden om weer concurrentieel te worden. Maar dat duurt ongetwijfeld nog even…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

Deze week 4 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.