Sinds 4 juli 2024 heft Europa invoertaksen op verschillende automodellen die in China geproduceerd worden en dan naar de EU komen. Europa wil zijn markt en zijn constructeurs beschermen, want de Chinese merken concurreren oneerlijk met hun westerse tegenhangers. Ze krijgen al enkele jaren forse subsidies van de Chinese overheid, die maar één doel voor ogen heeft: Chinese auto’s wereldwijd opdringen.
Al meer dan negen maanden voert de Europese Commissie een onderzoek om de steunmechanismen te identificeren. Zo werd vastgesteld welke constructeurs welke financiële steun kregen. En uiteraard worden merken die meer overheidssteun hebben gekregen, zwaarder gestraft. De extra heffingen variëren van 17% voor BYD tot 38% voor SAIC.
Verschillende vormen van steun
Maar waarom wil Europa überhaupt deze taksen aanrekenen, wat een handelsoorlog kan uitlokken? Simpelweg omdat sommige constructeurs niet meegewerkt hebben aan het onderzoek, net als de Chinese autoriteiten. Die laatste beweren niet te weten hoeveel elektrische auto’s er geproduceerd of ingeschreven worden. Onwaarschijnlijk natuurlijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien hebben de Chinese autoriteiten geld geleend aan hun constructeurs, zonder enige analyse van hun solvabiliteit. Alle constructeurs hebben hierdoor een financiële AAA-rating, terwijl de analyses van de Europese Commissie aantonen dat ze eerder een B-rating verdienen. Intussen kunnen de merken door hun goede rating leningen krijgen tegen voordelige tarieven. Handig…
Volgens de Europese Commissie krijgen de Chinese merken op verschillende manieren steun: in de vorm van subsidies, leningen tegen gunsttarieven, de aankoop van grond tegen bodemprijzen, directe aankooppremies of zelfs steun voor de aankoop van batterijen, het duurste onderdeel van een elektrische auto. Dit alles garandeert natuurlijk zeer concurrentiële prijzen voor Chinese auto’s.
Welke auto’s?
Dankzij deze situatie is China erin geslaagd om wereldwijd modellen te verkopen tegen bodemprijzen, vooral in Europa. Volgens Coyote Systems zijn er zestien Chinese automerken actief in ons land: MG, Aiways, BAIC, Bestune, BYD, DFSK, JAC, LEVC, Lynk & Co, Maxus, Nio, Polestar, Seres, SWM, Xpeng, Zeekr, Omoda en Jaecoo. Maar de merken die op komst zijn, werden nog niet meegeteld, zoals Voyah en Forthing (Dongfeng-groep) en Chery, een andere grote speler in de sector.
Momenteel worden 34 auto’s getroffen door de invoerheffingen. We mogen niet vergeten dat deze invoertaksen nog altijd voorlopig zijn (provisies met bankgaranties), om tijd te winnen en te bekijken of er tegen november 2024 alsnog een overeenkomst bereikt wordt met China. Zo niet, dan worden de invoertaksen definitief geheven voor een periode van vijf jaar.
Dit is de lijst, met alleen elektrische modellen. Op thermische, hybride of plug-inhybride modellen gelden de extra invoerheffingen immers niet.
Aiways U5
Aiways U6
BAW Pony
BMW iX3
BYD Atto 3
BYD Dolphin
BYD Han
BYD Seal
BYD Seal U
BYD Tang
Cupra Tavascan
Dacia Spring
Honda e:Ny1
Lotus Eletre
Lotus Emeya
Omoda 5 EV
Maxus eUNIQ6
Maxus MIFA9
Maxus MIFA6
Mini Cooper E/SE
Mini Aceman E/SE
MG 4
MG 5
MG Marvel R
MG ZS
Seres 3
Seres 5
Smart #1
Smart #3
Tesla Model 3
Volvo EX30
Xpeng P7
Xpeng G6
Xpeng G9
Leiden deze invoerheffingen ook tot hogere prijzen voor deze modellen? Waarschijnlijk zullen de constructeurs deze verhogingen op termijn doorrekenen aan de consument. De tijd zal het leren. Momenteel stijgen de prijzen nog niet, omdat de invoerheffingen voorlopig zijn en er nog grote voorraden zijn. Bij de meeste merken toch. Bij MG is er geen prijsstijging. Ook niet bij Dacia, dat aangeeft dat de taks al inbegrepen is in de laatste prijzen. Maar dit geldt niet voor iedereen: Tesla heeft zonet de prijs van de Model 3 verhoogd. De prijs van de basisversie stijgt van 40.990 euro naar 43.470 euro. Dit kan nog maar het begin zijn. Tesla wil zijn fabriek in Berlijn uitbreiden om weer concurrentieel te worden. Maar dat duurt ongetwijfeld nog even…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be