Actualiteit

Ook tankstations zullen moeten sluiten na 2029

De overgang naar elektrisch rijden zal niet alleen een schok teweegbrengen in de autosector, maar ook op vlak van energiebevoorrading. Wellicht zullen na 2029 veel tankstations moeten sluiten en zal het voor wie dan nog met een klassieke auto met een verbrandingsmotor rijdt op de duur vrijwel onmogelijk worden om aan brandstof te raken. Bovendien zou deze transitie ook tot internationale politieke instabiliteit kunnen leiden.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 05/11/2021 | Leestijd: 3 min

De Klimaattop COP26 in Glasgow bracht al heel wat animo teweeg. Het voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) om vanaf 2029 nog enkel elektrische wagens in Vlaanderen toe te laten (eerst werd 2027 gezegd, nvdr), leidde al tot veel verbijstering, maar zou wel eens zeer ernstige gevolgen kunnen hebben voor heel onze maatschappij.

In principe kunnen bestuurders met een klassieke auto met een verbrandingsmotor op diesel op benzine nog verder blijven rijden, aangezien de beperking alleen zou gelden voor nieuwe inschrijvingen. Maar intussen luiden ook de tankstationuitbaters aan de alarmklok. Zij werken nu al aan een omschakeling naar elektrische laadpunten, maar dat blijkt een moeilijke en trage operatie te zijn, vooral omwille van problemen met vergunningen en aansluitingen op het elektriciteitsnetwerk.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar brandstof

gas

Verscheidene spelers op de markt menen dat na 2029 veel tankstations hun deuren zullen moeten sluiten omdat ze niet meer rendabel zouden zijn. Een investering voor elektrische laadpunten zou te groot zijn en tegelijk zou de vraag naar fossiele brandstoffen sterk afnemen omdat er steeds meer bestuurders elektrisch rijden. Daarmee zou de grote troef van de klassieke tankstations – een dicht netwerk met tankmogelijkheden overal in het hele land – verdwijnen en zou de bestuurder van een klassieke wagen op diesel of benzine eveneens af te rekenen krijgen met een range anxiety of de angst om zonder brandstof te vallen, net als de EV-rijder nu.

Wordt dit de mobiliteit van de toekomst en zullen we eindigen op paard en kar?

Het is niet ondenkbaar, want op de Klimaattop COP26 besloten minstens 19 landen, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk en Canada, om een einde te maken aan hun overheidssteun voor fossielebrandstofprojecten (olie, gas en steenkool) in andere landen tegen eind 2022 en de prioriteit volledig te leggen op de overstap naar duurzame energiebronnen.

Invasie en bezetting

oil rig

Aangezien de energietransitie van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiebronnen toch nog enige tijd in beslag zal nemen en wellicht veel langer zal duren dan nu wordt voorgesteld, dreigt er op korte termijn een energiebevoorradingsprobleem. En dat zou dan weer tot politieke instabiliteit en spanningen kunnen leiden.

Enkele economische, politieke en militaire grootmachten, waaronder China en Rusland, hebben immers al aangegeven dat zij de energietransitie op een langere termijn willen realiseren. Nu West-Europa meteen drastisch aan de noodrem wil trekken en ook de productie van fossiele brandstoffen wil beperken, zal dat ook een invloed hebben op de energiebevoorrading en de economieën van Rusland en China die deze toestand misschien niet zullen aanvaarden.

Een scenario zoals in de Netflix-serie ‘Okkupert’ (Occupied) is dan niet ondenkbaar. Nadat Noorwegen heeft besloten zijn olie- en gasproductie stop te zetten, gaat Rusland daarin over tot de bezetting van de olie- en gasvelden en geleidelijk aan ook het hele land…

Laatste foto: Arvind Vallabh / Unsplash

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie