“De elektrische auto is voor nu” blijven onze regeringsleiders beweren. Net als zijn Europese buren moet dus ook België de overgang naar de elektrische wagen bejubelen. En het belooft snel te gaan, want vanaf 1 januari 2035 (zelfs 2029 in Vlaanderen) mogen er geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren meer verkocht worden in Europa.
Natuurlijk is dit soort transities niet te improviseren en moet er een geweldige hoeveelheid fundamenteel werk verricht worden. Zowel om de mentaliteit te veranderen, maar ook om het gebruik van de elektrische auto levensvatbaar te maken. Op dit laatste punt is er echter nog heel veel werk aan de winkel, vooral met betrekking tot het netwerk van laadpalen, dat nog onderontwikkeld is. De noden zijn echter enorm en cruciaal op zeer korte termijn, omdat de fiscaliteit de bedrijven dwingt om uiterlijk in 2026, of zelfs daarvoor, over te stappen op de elektrische auto als ze willen genieten van een optimale aftrekbaarheid.
Een totaal gebrek aan interesse?
De realiteit is echter verrassend, want het lijkt erop dat de grote oliemaatschappijen hun interesse in deze transitie verliezen. Volgens een enquête van La Dernière Heure zijn slechts een zestigtal Belgische tankstations uitgerust met laadpalen, en nog verrassender 41 daarvan bij TotalEnergies. Hoe zit het met de anderen? Daar is nog goed als niets voorzien, want bij Q8 zijn er 14 laadpalen, waarvan er 4 werden geïnstalleerd door Ionity.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij de andere merken zou Shell er slechts drie hebben, terwijl Lukoil en Texaco simpelweg niets aanbieden. Deze situatie is bijzonder zorgwekkend, omdat het betekent dat de automobilisten die de elektrische overgang hebben ingezet, eigenlijk alleen thuis of op kantoor kunnen opladen, maar helemaal niet bij een tankstation of toch bijna niet.
Wat Esso betreft, kregen we het bericht binnen dat de G&V Energy Group onder Esso-luifel een eerste snellaadlocatie heeft geopend in Antwerpen (Noorderlaan). Het gaat om de eerste van 12 locaties die dit jaar nog gerealiseerd zullen worden. Hetzelfde bedrijf verbindt zich er trouwens toe om 100 van hun belangrijkste tankstations om te vormen tot moderne ‘energy hubs’.
Een van de drie grote hinderpalen
In La Dernière Heure herinnert mobiliteitsorganisatie Touring eraan dat het laadnetwerk een van de drie grootste hinderpalen is voor de doorbraak van de elektrische auto, naast de aankoopprijs en de autonomie. Volgens deze organisatie is het daarom noodzakelijk om met deze vicieuze cirkel te doorbreken die de aankoop van een elektrische auto verhindert met een snelle aanpassing van de tankstations. Touring merkt op dat er in andere landen momenteel wel belangrijke initiatieven worden genomen op dit vlak.
Economisch gezien zouden tankstations echter ook interesse moeten hebben in het plaatsen van terminals, omdat tanken met een elektrische auto makkelijk enkele tientallen minuten duurt. Het is dus ook een manier om de winkels van deze tankstations te promoten, aangezien ze tegelijk een maaltijd, een snack of een koffie kunnen aanbieden. Ook al is dit economische model natuurlijk vooral van toepassing op de tankstations langs de snelwegen.
Niets forceren
Wat de politiek betreft, merkt La Dernière Heure op dat men geen toevlucht moet nemen tot belastingen, maar eerder tot stimulansen. Het kabinet van de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henry (Ecolo), is zich bewust van het probleem, maar geeft aan dat er vaak ook technische problemen zijn met de installatie van deze terminals. Vooral op het vlak van het vermogen van het elektriciteitsnetwerk, aangezien er voornamelijk snelle laadpalen met een vermogen van meer dan 22 kW nodig zijn.
Sofico, de beheerder van wegen en autosnelwegen in Wallonië, integreert nu ook het criterium van alternatieve brandstoffen voor de hernieuwing van concessies op autosnelwegen en hoopt dat tegen 2026 meer dan 2.000 sites uitgerust zullen zijn met 12.000 laadpalen. Dat zal nodig zijn, want Vlaanderen lijkt het voortouw te nemen met de installatie tegen midden 2024 van 49 ultrasnelle laadpalen met een vermogen van 150 kW, voor een totaal van 2.195 laadpalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be