Tal van Belgische garagisten voelen het Zwaard van Damocles boven hun hoofden hangen. Zij verwachten tot 35% minder inkomsten omdat elektrische auto’s minder onderhoud vereisen, wat ertoe zal leiden dat er heel wat kleine spelers zullen verdwijnen of worden overgenomen. Wie niet kan investeren of personeel omschoolt, zou helemaal geen kans maken, en dan hebben we het nog niet over de impact op de markt van tweedehandswagens gehad. Handelaars zullen genoodzaakt worden om de prijzen van occassies de dieperik in te duwen, met serieuze financiële katers als gevolg. Bij Gocar.be verwachten we dan ook een ongeziene crash van deze markt. Jochen De Smet van Avere, de federatie van de elektrische mobiliteit, relativeert door te stellen dat de sector zich maar moet heruitvinden, wat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Nogmaals: grote bedrijven zullen hun hoofd wel boven water kunnen houden, maar dat geldt niet voor de talloze kleine garages en verkooppunten die België rijk is.
Daarnaast zullen ook tankstations fors moeten investeren om concurrentieel te kunnen blijven. Snel en veel laadpalen installeren, is voor hen de boodschap, maar zij moeten rekening houden met een wachttijd van een half jaar, en bovendien zijn laadpunten nu maar liefst 30% duurder dan begin 2021. Ook hier geldt dat kleinere firma’s opgepeuzeld zullen worden door de grote. Dat de overheid alternatieve brandstoffen volledig afschrijft, wordt op grote ontsteltenis onthaald en zelfs hypocriet genoemd. We denken dan spontaan aan de stimulansen die intertijd gegeven om zoveel mogelijk Belgen op diesel te laten rijden, terwijl deze brandstof nu als des duivels wordt gezien. Na diesel was benzine plots dé brandstof om in je wagen te gieten, waardoor we massaal daarop zijn overgeschakeld, maar nu blijkt ook dat de verkeerde keuze te zijn geweest. Over CNG blijft het bovendien oorverdovend stil, hoewel algemeen wordt aangenomen dat dit gas een mooi alternatief vormt, met een relatief lage milieu-impact, maar dus niet door de overheid. Komt daarbij dat niet alle tankstations van laadpalen kunnen worden uitgerust. Kortom, ook hun aantal zal dalen en die afname zal jobs kosten.
Een laatste, minder voor de hand liggende sector die volgens De Tijd geraakt zal worden, zijn scholen en opleidingscentra. Ook zij zullen immers serieuze inspanningen en investeringen moeten doen om in de boot der elektrische mobiliteit te stappen. Zowel wat cursussen en leerplannen betreft, in de eerste plaats voor leerkrachten, maar ook inzake uitrusting en veiligheidsvoorzieningen. Aangehaalde voorbeelden zijn sleutels die geïsoleerd zijn tot 1.000 volt alsook rubberen vloeren.
Bron: De Tijd
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be