De auto is een alomtegenwoordig product dat al tientallen jaren deel uitmaakt van het dagelijkse leven van de Belgen. Het is een integraal onderdeel van onze verplaatsingsgewoontes. En de auto zou ons nog heel lang mobiel maken, tot 2040 voor de meeste mensen, volgens een onderzoek van het Planbureau (2022).
Maar de auto is niet langer een alledaags consumptiegoed. In de afgelopen jaren zijn de prijzen echt geëxplodeerd, waardoor het voor een groot deel van de Belgische bevolking steeds moeilijker wordt om nog een auto te kopen. De tijden van een Suzuki Alto voor minder dan 10.000 euro zijn al lang voorbij. Net zoals een Citroën C3 of een Renault Clio voor 11.000 euro.
Hoe komt dat?
De crisis en de stijgende prijzen van materialen (staal, halfgeleiders enzovoort), energie en arbeidskosten spelen een grote rol, net als de strengere milieunormen, nieuwe verplichte veiligheidsuitrustingen en nog veel meer. Hierdoor zijn de prijzen van nieuwe auto’s sterk gestegen. Ook die van de populaire tweedehandswagens gaan de hoogte in, aangezien nieuwe modellen voor steeds meer kopers onbetaalbaar worden.

Advertentie – lees hieronder verder
Volgens een onderzoek van La Dernière Heure zijn er momenteel nog maar dertien modellen beschikbaar voor minder dan 20.000 euro, waarvan vier uit het Dacia-gamma. Nog zorgwekkender: uit de analyse blijkt dat de prijzen van sommige modellen tot 49% zijn gestegen vergeleken met vijf jaar geleden (2020). Bij de dertig onderzochte modellen blijkt dat een auto gemiddeld 4.991 euro meer kost: 35.863 euro tegenover 30.691 euro vijf jaar geleden.
Welke auto’s zijn duurder?
De studie richtte zich vooral op benzine- en dieselmodellen en toont grote schommelingen tussen de verschillende modellen. Zo is een Land Rover Evoque met 9.910 euro in prijs gestegen, terwijl een Renault Clio ‘slechts’ 1.175 euro duurder werd. Verrassend genoeg zijn het vooral de goedkopere kleine auto’s die de sterkste prijsstijgingen kennen: bij Dacia zijn de prijzen van de Sandero en Duster met respectievelijk 43% en 49% gestegen.
Onder de grootste prijsstijgingen vinden we ook de Honda Jazz (27,8%), de Suzuki Swift (27,4%), de Opel Corsa (26,4%) en de Fiat Panda (26,3%). De prijzen van de Volkswagen Golf zijn met 9,9% gestegen, die van de Peugeot 208 met 8,3% en de Renault Clio met 7,5%.

Deze analyse is zeer interessant en bevestigt dat de stabilisatie in de sector (betere bevoorrading, lichte daling van de energiekosten) geen enkel positief effect heeft gehad op de prijzen. In 2023 toonde een andere studie aan dat de prijzen van kleine nieuwe auto’s in vier jaar tijd met 41% waren gestegen. Blijkbaar zullen automobilisten alsmaar nog een hele tijd dieper in de buidel moeten tasten...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be