Toekomstige batterijen van elektrische auto’s laden op in 5 minuten 

Op het gebied van elektrische mobiliteit is het onderzoek in volle gang. Voor de auto-industrie is de grote uitdaging bijvoorbeeld de omvang van de batterijen te verkleinen en tegelijkertijd hun energiedichtheid te verhogen en ze sneller op te laden. Een droom? Niet echt, want de batterijen van morgen worden nu al getest. En ze beloven kleiner te worden en op te laden in slechts 5 minuten.

Gepubliceerd op 19 juli 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Toekomstige batterijen van elektrische auto’s laden op in 5 minuten 

De uitdaging van de energietransitie houdt ook een andere technologische uitdaging in dan die van de productie van groene energie. Inderdaad, veel sectoren zullen moeten evolueren, of zichzelf zelfs volledig opnieuw moeten uitvinden. Dit is het geval bij de auto, die moet evolueren van een model op basis van fossiele brandstoffen naar een elektrisch model dat koolstofneutraal is.

Er is echter een contradictie in deze overgang naar de elektrische auto: de installatie van een zo groot mogelijke batterij in het voertuig om de automobilisten gerust te stellen die nog steeds bang zijn om zonder stroom te vallen. Deze aanpak is echter contraproductief in die zin dat het verplaatsen van een zwaarder voertuig meer energie kost en dat een grotere batterij ook meer grondstoffen vereist.

Toch zal deze visie zal slechts tijdelijk zijn. Want achter de schermen zijn accufabrikanten druk bezig met het ontwikkelen van aanzienlijk kleinere en lichtere batterijen, die ook nog eens goedkoper en ultrasnel op te laden zullen zijn. Dit impliceert dat de huidige batterijen snel verouderd zullen raken.

Een veelbelovende toekomst?

nyobolt_batteries

Advertentie – lees hieronder verder

Er worden momenteel veel inspanningen geleverd – hoewel sommigen vinden dat ze onvoldoende zijn – om de laadinfrastructuur te verbeteren en steeds hogere laadvermogens aan te bieden. De batterijfabrikanten zetten nu al in op deze evolutie: kleinere batterijen, met een redelijke maar niet buitengewone autonomie, en in staat om op te laden in een tijd die vergelijkbaar is met die nodig is om benzine te tanken. Dat wil zeggen in 5 minuten.

Het onderzoek is dus in volle gang, vooral rond nieuwe materialen zoals silicium/koolstof, wolfraam of niobium. Doel: de energiedichtheid en de laadsnelheden verhogen en tegelijkertijd de omvang van de batterijen verkleinen om ook hun prijs te verlagen. Zo kan een ander groot obstakel weggewerkt worden: de prijs van een elektrische auto. Dit ook de doelstelling van de Engelse start-up Nyobolt die de grootte van batterijen wil verkleinen om ook hun prijs te verlagen en zo elektrische auto’s te laten doorbreken. Volgens Nyobolt is dit precies wat de mensen willen: een auto die in 5 minuten oplaadt.

China blijft achter

Maar de pionier, of zelfs de motor in de overgang naar de elektrische auto, China, zou volgens Nyobolt erg laat zijn met het onderzoek om het opladen te versnellen. Dit is jammer, want CATL is ‘s werelds toonaangevende autofabrikant, maar tot nu toe geeft het bedrijf er de voorkeur aan om bescheiden batterijpakketten met gemiddelde prestaties in zijn goedkope auto’s te voorzien in plaats van zich te concentreren op het onderzoeken van nieuwe technologieën.

Nyobolt_cellules

Deze benadering staat in contrast met de Westerse visie, die het onderzoek naar nieuwe generaties van batterijen bevordert. Nyobolt is niet de enige start-up die in deze richting werkt. Echion Technologies en Group14 Technologies proberen bijvoorbeeld ook oplossingen te vinden om het opladen van batterijen te versnellen. Al deze inspanningen zullen het zeker mogelijk maken om binnen een redelijke termijn vooruitgang te boeken. En we mogen hopen dat we in 2035 betaalbare elektrische auto’s hebben, die ook veel efficiënter zijn qua laadvermogen of autonomie. In de nabije toekomst (2025-2027) verwachten we ook de komst van solid-state batterijen, die in veel opzichten al een serieuze vooruitgang zullen betekenen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.