Benzine
Omdat er te weinig klanten voor het elektrische EQ-gamma kiezen, en de Chinezen meer en meer de voorkeur geven aan hun lokale merken, grijpt Mercedes terug naar een beproefd recept. Het gaat niet alleen de achtcilinder opnieuw tegen het licht houden, maar ook als enige Duitse merk de twaalfcilinder in zijn gamma overeind houden.
De keuze van de juiste aandrijfvorm blijft moeilijk voor de Belgische autokoper. Hoewel elektrische auto’s in de lift zitten, toont nieuw onderzoek van mobiliteitsclub Touring dat meer dan de helft van de Belgen nog altijd meer houdt van een auto met ‘klassieke’ benzinemotor. Zelfs als geld geen rol speelt.
Nadat het door Testaankoop werd aangesproken, heeft Stellantis aanvaard om de garantie op zijn 1.2 PureTech-motoren te verlengen tot tien jaar of 175.000 km. Volstaat dit om de consument gerust te stellen? Niet helemaal, want er zijn bepaalde voorwaarden. Wat de consumentenorganisatie niet bevalt, is dat Stellantis niet transparant heeft gecommuniceerd met zijn klanten.
In tegenstelling tot de vele geruchten is het risico op een brand helemaal niet het grootst met een elektrische auto. Een onderzoek leert dat het brandgevaar bij hybride modellen en zelfs klassieke voertuigen op benzine veel hoger ligt. Hoe valt dat te verklaren?
Niet eens zo lang geleden was de dieselmotor de lieveling van SUV-rijders omwille van zijn zuinige karakter. Inmiddels is de dieselmotor in onbruik geraakt en wie zich geen plug-in hybride kan veroorloven kiest voortaan een “klassieke” benzineversie. Een financieel drama? Een test met de GLC 200 4MATIC maakt veel duidelijk.
Door een prijsdaling van de olieproducten op de internationale markten wordt benzine vanaf woensdag goedkoper, maar daar zal de consument slechts heel beperkt van kunnen profiteren aan de pomp omdat de overheid het cliquetsysteem toepast dat weer een accijnsverhoging teweegbrengt. Een bijzonder zure situatie in deze barre financiële tijden.
Tanken voor tien keer minder dan de gangbare prijs? Het was een dag lang mogelijk wegens een menselijke fout van de manager van een tankstation. Die man had per ongeluk een verkeerd bedrag in zijn computer ingevoerd, met alle gevolgen van dien… (foto ter illustratie)
Terwijl Belgen (en bijvoorbeeld ook Nederlanders) er bij hun overheden om smeken de accijnzen en de BTW op brandstoffen verder te verlagen, zonder resultaat voor alle duidelijkheid, hoeven inwoners van New York dat niet te doen. Daar heeft men simpelweg beslist om de belastingen op benzine en diesel voor de rest van het jaar af te schaffen. Mogelijk zal de rest van het land volgen.