Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is de jongste tijd goed op dreef met het bedenken van maatregelen om de CO2-uitstoot van ons wagenpark te reduceren. Onlangs legde zij het voorstel van een slimme gebiedsdekkende kilometerheffing op tafel, die in de plaats van een algemene verkeersbelasting zou komen.
Zopas voegde de minister daar een tweede voorstel aan toe om het wagenpark drastische te vergroenen: vanaf 2027 zou het onmogelijk zijn om in Vlaanderen nog nieuwe wagens op diesel, benzine of zelfs hybride modellen in te schrijven. Volgens Peeters zullen we vanaf 2025-2026 een switch zien, waarbij een elektrische wagen ongeveer evenveel zal kosten als een auto op benzine of diesel. De kostprijs zal dus geen hinderpaal meer vormen en dus worden de gebruikers ook niet financieel getroffen door zulke maatregelen in de redenering van de minister.
Ook geen tweedehandswagens
In een volgende fase mogen in het voorstel van Peeters vanaf 2030 ook geen tweedehandswagens meer worden inschrijven die deels of volledig op fossiele brandstoffen rijden. “Wie nu een hybride koopt, zal die binnen 8 jaar nog altijd kunnen verkopen. En wie op dat moment nog een diesel, benzine of hybride wagen heeft, mag er wel verder mee blijven rijden“, tempert de minister de mogelijke paniek die bij het publiek zou kunnen ontstaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Beide voorstellen van Lydia Peeters zijn echter nog niet afgeklopt binnen de regering. Veel politici willen zich tijdens de Klimlaattop extra profileren en lanceren daarom nog snel enkele spectaculaire voorstellen om in de kijker te komen. Achteraf zal dan moeten worden bekeken of die haalbaar zijn op vlak van timing en budget. Zo kan er nog geschoven worden met de jaartallen wanneer deze maatregelen ingaan, of kan er gefaseerd omgeschakeld worden, door bijvoorbeeld eerst diesels te verbieden, daarna benzinewagens en pas later hybride modellen.
Subsidies noodzakelijk
Tegelijk moeten er voldoende budgetten voorzien worden om deze overgang mogelijk te maken. Onder meer door subsidies te verlenen, aangezien elektrische wagens nog steeds duurder zijn dan klassieke modellen met een verbrandingsmotor. En natuurlijk moet er tegen dan ook snel werk gemaakt worden van de uitbouw van een netwerk van laadpalen om iedereen toe te laten zijn elektrische wagen vlot van stroom te voorzien. Het gaat om een paar 100.000 laadpunten over het hele Belgische grondgebied om die overgang naar elektrisch rijden vloeiend te laten verlopen.
En dan is er nog een detail: er moet binnen enkele jaren ook nog steeds voldoende elektriciteit voorhanden zijn om al onze nieuwe elektrische wagens van stroom te voorzien. Maar dat is weer aan ander plan…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be