Sinds het Dieselgate-schandaal is diesel in ongenade gevallen. Het wordt nu van alle kwaad beticht en politici willen er niets meer van weten. Er is een ware jacht op dieselmotoren gaande, vooral in de transportsector. Toch zijn er ook oplossingen, en een daarvan heet HVO100. Dit is een nieuw type biodiesel gemaakt van 100% gecertificeerde en duurzame overschotten en afval. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en 100 verwijst naar de 100% plantaardige samenstelling van het mengsel. Het wordt gemaakt van verschillende afvalstoffen uit de voedingsindustrie, en niet van voedselgewassen zoals soja en palmolie.
Waarom hebben we het uitgerekend nu over HVO100-diesel? Simpelweg omdat deze brandstof zich razendsnel verspreidt in Duitse tankstations. Het is daarnaast beschikbaar in Spanje en Scandinavische landen zoals Noorwegen, dat een van de grote producenten van deze biodiesel is (groep Neste). Ook TotalEnergies omarmt het: een raffinaderij in Zuid-Frankrijk is onlangs omgebouwd voorde productie ervan. De ingezamelde plantaardige oliën worden door middel van een katalytische reactie met waterstof omgezet in koolwaterstoffen – door hydrogenering.
Advertentie – lees hieronder verder
Milieuvoordelen
Wat is, naast de productie uit afval, het voordeel van HVO100-diesel (vaak XTL genoemd in tankstations)? De milieuwinst is aanzienlijk. Bij gelijk verbruik vermindert HVO100 de uitstoot van broeikasgassen met 80 tot 90%, fijnstof met 33%, stikstofoxiden (NOx) met 9%, koolmonoxiden met 24% en koolwaterstoffen met 30%. Dat is dus de moeite waard.
Het voordeel is duidelijk: deze eersteklas biodiesel blijven gebruiken om de transitie te ondersteunen en de CO2-uitstoot te verminderen met alle beschikbare middelen, zonder meteen het hele wagenpark te hoeven vervangen. Elke nieuwe auto die geproduceerd wordt, vraagt namelijk om de inzet van grondstoffen.
Naar belastingvrijstelling?
Voor Vincent Orts, woordvoerder van de Brafco (de federatie van brandstofhandelaars), is het gebruik van HVO100 een kans die we moeten grijpen om de uitstoot in de transportsector te verminderen. “Momenteel zijn er slechts een 30-tal tankstations in België die HVO100 aanbieden. Vooral in de regio Antwerpen, waar de distributiegroep Maes het promoot.”
HVO100 is momenteel niet belastingvrij. Dit betekent dat het ongeveer 2,3 euro per liter kost. Dit is dus meer dan gewone diesel, wat jammer is, want belastingvrijstelling van deze brandstof zou het mogelijk maken om alle dieselauto’s op deze brandstof te laten rijden, met aanzienlijke milieuwinsten. Tot nu toe hebben de verantwoordelijke ministeries (in Vlaanderen werd dit beheerd door de N-VA) zich nooit over deze kwestie gebogen. Of ze hebben het vermeden. De sector – waaronder Brafco – hoopt dat de volgende regering ontvankelijker zal zijn voor de adoptie ervan. Vincent Orts geeft aan dat de huidige productie voldoende is om het hele dieselwagenpark te voorzien.
In theorie kunnen alle moderne auto’s op HVO100 rijden, maar het is altijd beter is om de interne tests van de fabrikanten af te wachten voor hun goedkeuring. Sommige fabrikanten hebben dit al gedaan en de lijst met auto’s die erop kunnen draaien is te vinden op de website van de Maes-groep.
Foto’s: NESTE
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be