Toyota ging er lang van uit dat de overstap naar elektrische wagens traag zou verlopen. Dat is best begrijpelijk. Toch bleek de voorzichtige strategie – die ook bedoeld was om de hybride modellen rendabel te houden – niet de juiste zet. Daardoor heeft Toyota nu een aanzienlijke achterstand opgelopen in elektrische technologieën. De bestaande modellen, zoals de SUV bZ4X, konden het publiek dan ook niet overtuigen.
Maar dat is verleden tijd. Sinds de nieuwe CEO Koji Sato het roer heeft overgenomen, is de strategie bijgestuurd en ligt de prioriteit bij de elektrische auto. Dat is ook nodig als Toyota zijn leiderspositie wil behouden.
Al vijf modellen bekend?
Binnen deze nieuwe koers kondigde de Toyota-groep (waar ook luxemerk Lexus onder valt) de komst aan van vijftien nieuwe elektrische voertuigen tegen 2027. Een golf aan nieuwkomers dus, al zijn er al vijf modellen bekend. Het gaat om de Urban Cruiser en de gloednieuwe C-HR+, aangevuld met een concept car die zonder rijbewijs bestuurd mag worden én updates van de bZ4X en de Lexus RZ.

Advertentie – lees hieronder verder
Maar het gaat nog verder. Volgens de Japanse krant Nikkei plant Toyota ook een grote elektrische SUV met drie zitrijen, die gebouwd zal worden in de VS, meer bepaald in Kentucky en Indiana. Dit wordt vermoedelijk de productieversie van de Land Cruiser SE concept car. Deze wagen moet het opnemen tegen de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9. Daarnaast komt er een batterijversie van de Hilux pick-up, geproduceerd in Argentinië en Thailand vanaf eind 2025. De Urban Cruiser zal dan weer in India van de band rollen. Bovendien zit er een model aan te komen in samenwerking met Subaru.

Natuurlijk zullen ook de Japanse fabrieken hun steentje bijdragen. Daar start in februari 2026 de productie van een vijfzits SUV, gevolgd door een gloednieuwe generatie van een elektrische Lexus, gepland voor 2027. Voor Europa rust de hoop vooral op de C-HR+ EV. Hij komt net onder de bZ4X in het gamma, wordt toegankelijker geprijsd en biedt keuze uit twee batterijen: 57,7 kWh of 77 kWh.

Er is haast bij voor Toyota. Vooral de Chinese merken zetten het bedrijf onder druk, met op kop BYD, dat vorig jaar maar liefst 1,76 miljoen elektrische auto’s verkocht. Toyota kwam niet verder dan 140.000 stuks, en zelfs Volkswagen zat met 740.000 verkochte elektrische wagens nog een stuk hoger. De nieuwe doelstellingen zijn dan ook ambitieus: 800.000 stuks in 2026 en 1 miljoen in 2027. Afwachten of het publiek warmloopt voor deze nieuwe modellen, zeker omdat Toyota zijn beloftes rond de langverwachte vastestofbatterijen al opnieuw heeft uitgesteld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be