De Toyota bZ4X, het eerste model in een nieuwe elektrische reeks met de naam bZ (voor “Beyond Zero”), zag maar langzaam het levenslicht omdat hij pas in de tweede helft van vorig jaar werd voorgesteld. Het is duidelijk dat het Japanse merk nooit zijn scepsis tegenover elektriciteit heeft verborgen.
Toyota was meer dan 20 jaar geleden de eerste die een hybride productieauto op de markt bracht en ontwikkelt nu verbrandingsmotoren op waterstof. Met de bZ4X begeeft Toyota zich op nieuw terrein.
Om perfect in te spelen op de marktvraag hebben ze een SUV ontwikkeld die met zijn 4,69 m lengte iets langer is dan de RAV4. Hoewel zijn lijn zeer aangenaam is, moet worden toegegeven dat de fabrikant niet al te veel risico’s heeft genomen met de bZ4X, die perfect past in zijn huidige stijltaal.
De bZ4X onderscheidt zich echter van de rest van het gamma door zijn voor- en achterlichten die aan de zijkanten eindigen. Het resultaat is sober en doeltreffend, maar we hadden iets meer gekkigheid op prijs gesteld om de nieuwe (voor Toyota althans) aandrijving van dit voertuig te vieren.
Advertentie – lees hieronder verder
Zeer laag stuurwiel
Net als de carrosserie ziet het interieur er een beetje grauw uit in vergelijking met de concurrentie. Als we dit gebrek aan fantasie buiten beschouwing laten, is de afwerking zeer correct, de uitrusting compleet en de ergonomie over het algemeen bevredigend, ondanks de (te) vele fysieke bedieningselementen. Het enige jammere is dat er geen dashboardkastje is wat een probleem vormt voor het opbergen van de documenten aan boord.
Net als Peugeot met zijn i-Cockpit heeft Toyota het stuurwiel opzettelijk zeer laag geplaatst, wat gênant kan zijn als je langer dan 1 meter 80 bent. Omdat het instrumentarium erg dicht bij het stuurwiel is geplaatst, is het niet goed zichtbaar en bij gebrek aan een head-up display moet je regelmatig bukken om te zien hoe hard je gaat. De hoofdruimte achterin is beperkt en de bagageruimte (452 liter) is gemiddeld voor een auto van deze omvang.
Ver van de beloften
Uitgerust met twee motoren en dus vierwielaandrijving ontwikkelt de door ons geteste bZ4X in totaal 217 pk en 336 Nm, cijfers die verrassend genoeg niet veel hoger liggen dan die van de voorwielaangedreven versie die 204 pk en 265 Nm claimt.
Het duurt niet lang om te beseffen dat de SUV is ontworpen voor ontspannen rijden: de vering is vrij soepel en het comfort is merkbaar op de vele ruwe wegen in ons koninkrijk. Hij is ook opmerkelijk stil, zozeer zelfs dat u zich ongemerkt op de snelweg boven de 120 km/u bevindt.
Daarentegen wordt de bZ4X gemakkelijk overtroffen bij dynamisch rijden waarbij zijn buitensporige flexibiliteit zijn capaciteiten snel te boven gaat. Het probleem ligt in zijn strikt elektrische prestaties.
Met een batterijcapaciteit van 71,4 kWh (identiek voor de FWD en AWD versies) claimt Toyota een actieradius van 454 WLTP. Tijdens onze testrit, die plaatsvond bij temperaturen tussen 5 en 10 graden, kwamen we met moeite boven de 300 km, wat een behoorlijk verschil maakt.
Voeg daarbij een gemiddeld brandstofverbruik tussen de 17 en 18 kWh/100 km (een gemiddeld resultaat) en je weet dat je regelmatig moet opladen. Omdat onze auto een van de eerste was die in België arriveerde, is hij uitgerust met een boordlader van 6,6 kW AC.
Gelukkig heeft Toyota onlangs aangekondigd dat deze zal worden vervangen door een driefasig apparaat van 11 kW. Wat snelladen betreft, kan de bZ4X tot 150 kW gaan, waarmee hij in een half uur van 0 tot 80% kan gaan, althans in theorie, want ideale omstandigheden zijn zeldzaam!
Conclusie
De Toyota bZ4X kwam te laat op de markt en betekent geenszins een revolutie voor de elektrische auto. Hij is noch slecht, noch briljant, maar liet ons hongerig achter naar meer want zijn prestaties liggen onder die van de andere modellen van de Japanse fabrikant.
Laten we hopen dat zijn jeugdige gebreken (autonomie, opladen, enz.) snel worden gecorrigeerd, zodat hij naar behoren kan concurreren met een felle concurrentie die over zeer volwassen producten beschikt.
Toyota bZ4X AWD – Technische specificaties
Motor: 2 elektromotoren, 160 kW (217 pk) en 336 Nm
Transmissie: 4-wielaandrijving Transmissie: 1-traps automaat
L/h/l (mm): 4690/1650/1860
Gewicht (kg): 1.985
Volume kofferruimte (l): 452
Batterij (kWh): 71,4
0 tot 100 km/u (sec): 6,9
Topsnelheid: 160 km/u
Actieradius (WLTP, km): 457 tot 461
CO2: 0 g/km
Prijs: 63.380 euro
Inschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 92,93€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Comfortabele bediening
- Volledig uitgerust
- AWD-versie voor moeilijke omstandigheden
- Teleurstellend bereik
- Gemiddeld brandstofverbruik
- Algemeen gebrek aan fantasie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be