Toyota zet zijn ontwikkeling in de markt van elektrische auto’s voort met de Urban Cruiser, zijn tweede SUV op batterijen. Met een lengte van slechts 4,28 m en een breedte van 1,80 m vindt hij zowel in als buiten de stad zijn weg. Voor een compacte auto heeft hij een robuust ontwerp met een hoge gordellijn, dikke kunststof zijbeschermers en uitgesproken wielkasten. De Urban Cruiser staat op velgen van 18 of 19 duim en de forse bumpers en brede schouders voor en achter geven hem een gespierd uiterlijk.
Verschuifbare achterbank
De wielbasis van de nieuwe SUV is 140 mm langer dan die van de Yaris Cross, wat de ruimte ten goede komt. De nadruk ligt op moduleerbaarheid, met een verschuifbare achterbank waarvan je de rugleuningen (40:20:40) kunt kantelen of volledig neerklappen. Het dashboard is vrij overzichtelijk, met twee schermen van respectievelijk 10,25 en 10,1 duim, ondergebracht in dezelfde eenheid. Instelbare sfeerverlichting met twaalf verschillende kleuren is standaard.
Advertentie – lees hieronder verder
Uitgebreide uitrusting
Alle versies van de Toyota Urban Cruiser profiteren van een uitgebreide reeks actieve veiligheids- en rijhulpsystemen, waaronder een veiligheidssysteem voor botsingen ter voorbereiding van een botsing, adaptieve cruise control, lane departure warning, lane keeping assist en een 360 gradencamera. Met de MyToyota-applicatie kun je de laadstatus van de batterij van de auto controleren, laadstations vinden en laadsessies plannen of volgen. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Urban Cruiser een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, een premium JBL-audiosysteem en een vast panoramadak.
Twee batterijen, drie versies
De Urban Cruiser staat op een nieuw platform voor batterij-aangedreven voertuigen en biedt keuze uit twee batterijen, allebei met LFP-technologie. De eerste met een capaciteit van 49 kWh is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving (144 pk en 189 Nm). De tweede met een capaciteit van 61 kWh is verkrijgbaar met voorwielaandrijving (174 pk en 189 Nm), maar ook met vierwielaandrijving (184 pk en 300 Nm).
Het 4WD-systeem, met een tweede motor van 48 kW op de achteras, beschikt ook over Hill Descent Control en een Trail-modus die een slippend wiel detecteert en afremt, terwijl het motorkoppel naar het tegenoverliggende wiel wordt geleid. Het model met voorwielaandrijving heeft ook een ‘sneeuwmodus’ die het aandrijfkoppel regelt om wielslip op besneeuwde wegen te verminderen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be