De grote blikvanger bij Toyota op de Japan Mobility Show was eigenlijk geen auto op zich, maar een nieuwe technologie: het Neo Steer van de Land Cruiser SE, waarover we het al eerder hadden. Dat nieuwe stuurwiel kun je ook gebruiken om te versnellen of te remmen, waardoor geen pedalen meer nodig zijn. Ideaal voor personen met een fysieke beperking of voor bestuurders die vaak moeten uitstappen zoals koerierdiensten. Maar Toyota toont in Tokio dus nog meer dan deze innovatie.
Nieuwe MR2?
Twee elektrische studiemodellen blikken vooruit op de toekomst. En het lijkt erop dat we over enkele jaren een spirituele opvolger voor de MR2 mogen verwachten. De sportieve FT-Se hint naar een nieuwe sportwagen met twee zitplaatsen. De coupé staat vol GR-logo’s, een opvallende verwijzing naar Toyota Gazoo Racing.
Brede, lage proporties en een gestroomlijnd moeten de luchtweerstand verminderen. Het interieur van de FT-Se valt op door het F1-achtige stuurwiel, geflankeerd door twee schermen die eruitzien als smartphones. Toyota spreekt niet over het vermogen of de prestaties maar die zijn wellicht stevig, want er zijn kniekussens voorzien om het lichaam te beschermen tegen G-krachten tijdens het rijden.
Advertentie – lees hieronder verder
FT-3e
Op dezelfde technische (en puur elektrische) basis heeft Toyota ook de FT-3e gebouwd, een prototype van een nieuwe SUV als vervolg of aanvulling op de bZ4X, de eerste elektrische Toyota die vandaag al bij de dealers staat. Het batterijpakket van de FT-3e zou 3 cm lager zijn dan dat van de bZ4X, wat de ontwerpers (en inzittenden) meer ruimte geeft.
De FT-3e zit vol beeldschermen, zelfs vanbuiten. Digitale displays die van de onderkant van het koetswerk tot aan de bovenkant van de deur lopen, geven informatie zoals de batterijlading, de binnentemperatuur en de luchtkwaliteit in het interieur wanneer de bestuurder de auto nadert. Benieuwd of we zoiets ooit in serieproductie zien…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be