Elektrisch, en ontworpen in Europa: de Corvette-conceptauto die General Motors vorige week onthulde breekt radicaal met wat je zou verwachten van deze oer-Amerikaanse sportwagen, die je immer associeert met een V8. Het is een creatie van GM’s nieuwe Europese studio voor ‘geavanceerd ontwerp’, een tak van de designwereld die weinig bekend is, maar vanuit de coulissen een cruciale stempel drukt op hoe auto’s eruit zien.
De studio, 30 man sterk en geleid door voormalig Jaguar- en Lotus-ontwerper Julian Thompson, gaat zich zowel bezig houden met het ontwerpen van productiemodellen als studiewerk doen naar hoe auto’s er over verschillende decennia uit moeten zien. Dat laatste lijkt op het eerste gezicht schimmig, maar het is niet voor niets dat alle grote autobouwers zulke studio’s in hun park hebben, verspreid over gans de wereld.
Zelfs GM dus, dat zich het afgelopen decennium nagenoeg volledig terugtrok uit Europa. Het verkocht Opel aan PSA, wat later opging in Stellantis, en het stopte met de verkoop van Chevrolets. Enkel Cadillac en Corvette bleven nog in waakstand aanwezig op het Oude Continent, maar hun auto’s worden zo weinig gekocht dat het nauwelijks de moeite waard lijkt om er hier een nieuwe ontwerpdivisie voor uit de grond te stampen.

Advertentie – lees hieronder verder
Creatief talent aantrekken
“Waardevolle inzichten verschaffen over de Europese consument en culturele trends, en nieuw talent en verse perspectieven introduceren in GM’s wereldwijde netwerk”, zo luidt de missie van de overzeese post.
Zo hebben vele autobouwers satellietstudio’s waar de ontwerpers in alle vrijheid kunnen werken door letterlijk afstand te nemen van de ingenieurs, boekhouders en marktonderzoekers op de hoofdzetel. Mercedes, Audi en BMW hebben bijvoorbeeld allebei een post in Californië. Toyota heeft er eentje in het zuiden van Frankrijk, en Renault heeft er een gehad in Barcelona.
Vaak zijn het lokaties die aantrekkelijk zijn voor creatief talent dat de vinger aan de pols heeft. Niet voor niets had Volkswagen zo’n studio voor geavanceerd design in Potsdam, net naast Berlijn, waar de creativiteit meer bruist dan in het provinciale en weinig inspirerende Wolfsburg, nochtans slechts 200 kilometer verderop. Deze studio sloot eind 2024 de deuren, als deel van de besparingsoperatie bij de Duitse autobouwer.
Het lijstje van mensen die er gewerkt hebben leest als een who’s who van hedendaagse toonangevende ontwerpers, zoals Thomas Ingenlath, onze landgenoot Luc Donckerwolke, Anders Warming of Jozef Kaban. In zowat alle hedendaagse auto’s van de VW-groep en van voormalig dochtermerk Bugatti zitten ideeën die in Potsdam opborrelden.
Mode en design
De Japanse autobouwers waren de eerste die overzeese ontwerpafdelingen uit de grond stampten, om hun producten zo goed mogelijk aan te passen aan de lokale smaken en culturen. Vandaag heeft elke grote Japanse of Zuid-Koreaanse autofabrikant een Europese en Amerikaanse studio, die onafhankelijk aan ideeën kan werken en tegelijk ook voorstellen doet voor nieuwe productiemodellen.
Zelfs het Chinese GAC, dat (nog) niet actief is op de Europese markt, opende recent een studio geopend in mode- en designstad Milaan. De Indiase autobouwer Mahindra heeft er dan weer een in het Verenigd Koninkrijk.

GM als voorloper
Het was overigens General Motors dat onder de legendarische hoofdontwerper Harley Earl eind jaren 30 al als eerste conceptauto’s uitbracht. Net zoals de pas onthulde Corvette werden die niet doorontwikkeld tot productiemodel, maar waren het vingeroefeningen voor de ontwerpers van het huis.
GM installeerde ook in Europa de eerste studio voor geavanceerd ontwerp, in Rüsselsheim bij dochterafdeling Opel. Vele later toonaangevende ontwerpers, zoals Chris Bangle, die bij BMW een enorme stempel drukte op het hedendaagse voeertuigontwerp, leerden daar de stiel. Een blik in de archieven van Opel onthult een rijkelijke waaier aan conceptauto’s en prototypes die bruisen van de ideeën, waarvan sommige later ook op productiemodellen werden toegepast.
Het zal nu te zien zijn in hoeverre de pas onthulde Corvette-conceptauto toekomstige modellen van de Amerikaanse sportwagenfabrikant zal inspireren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be