Nederlandse onderzoekers hebben goede hoop dat hun nieuw uitgevonden ‘kreukelstaal’ een revolutie kan betekenen voor het opvangen van botskrachten. Bovendien staat het grootschalige productie niet in de weg. Wanneer vinden we het in onze auto’s?
Design
Een auto ontwerpen is een proces waarbij rekening moet worden gehouden met verschillende eisen, die specifiek zijn voor elk merk: aandrijving, diverse technische componenten, leveranciers en designfilosofie en -geschiedenis. Is het mogelijk om al deze verplichtingen te negeren? Een selecte groep ontwerpers is de uitdaging aangegaan en heeft een prachtig resultaat bereikt met de Aegis Coupé.
Volgens Michael Mauer, designhoofd bij Porsche, zijn de Chinese elektrische auto’s heel interessant op designvlak. Voor hem stimuleren ze toekomstige concepten die nog gedurfder zullen zijn.
Volkswagen gaat zijn designstrategie voor auto’s veranderen. De bedoeling is om de tien merken beter te onderscheiden.
Bentley staat synoniem voor luxe en een onberispelijke afwerking. Het merk heeft niet verwonderlijk een eigen maatafdeling om vermogende klanten nog dat tikkeltje meer exclusiviteit te bieden. Maar daar blijft het niet mij, want de Britse fabrikant verkoopt nu ook sneakers in samenwerking met Adidas en ontwerper Dominic Ciambrone, beter bekend als ‘The Surgeon’.
Deze onafhankelijke ontwerpstudie moet een moderne Citroën 2PK voorstellen. Niet verwonderlijk gaat het om een elektrisch exemplaar, gezegend met een fraai uiterlijk dat volgens onze bescheiden mening een geslaagde mix tussen retrodesign en moderniteit vormt.
Sinds de jaren 1970 staan BMW Art Cars bekend als door gerenommeerde kunstenaars onder handen genomen exemplaren. Een uitzonderlijke tentoonstelling over dit thema brengt 9 van die bolides samen in Esch-sur-Alzette in Luxemburg.
De ontwerpers van Alpine lijken helemaal los te zijn gegaan met de South Beach Colourway beperkte reeks, die zowel aan de buitenkant als binnenin is geïnspireerd op de Amerikaanse stad Miami.
BMW heeft ongetwijfeld één van de grootste fanbasissen ter wereld. Maar hoelang nog, vragen wij ons af, want de afgelopen jaren is het aantal modellen met een controversieel design alleen maar toegenomen. Noem het gerust een nieuw Chris Bangle-tijdperk, maar dan in overdrive.
Sinds 19 januari viert het Porsche Museum de 50ste verjaardag van de oprichting van Porsche Design door Ferdinand Alexander Porsche en diens broer Hans Peter. Het doel van beide mannen was het creëren van allerlei Porsche-producten die niet per se iets met auto’s te maken hadden. We selecteerden 5 producten van de afgelopen jaren die we zelf zouden willen.
Virgil Abloh, een bekende mode-ontwerper die in één zin wordt genoemd met Off-White en Louis Vuitton, waar hij creatief directeur was, stierf op 28 november jongstleden aan een zeldzame vorm van kanker op amper 41-jarige leeftijd. Zijn ziekte hield hij net zoals Chadwick Boseman (de Black Panther-acteur, nvdr) geheim voor het grote publiek. De man wordt nu postuum door Mercedes geëerd met deze Project Maybach, die hij mee bedacht.
Er zijn nog nooit zoveel (wannabe) autodesigners geweest als vandaag. Sommigen onder hen beginnen helemaal van nul, anderen mixen bestaande stijlkenmerken door elkaar om tot een ongeziene creatie te komen. Tot die laatste categorie behoort Rostislav Prokop, verantwoordelijk voor deze waanzinnige Audi RS99 Transporter.
Deze bijzonder vormgegeven 968 kwam er dankzij een samenwerking tussen Porsche en het Parijse kledingmerk L’Art de l’Automobile. Het gaat om een uniek exemplaar, een kunstwerk als het ware.
Auto’s winnen aan populariteit bij modeontwerpers, in die mate zelfs dat couturiers er zelfs een bron van inspiratie in zien. Gaat het om een zoveelste rage of hebben we een blijvende trend te pakken?
Hoewel BMW momenteel een topperiode beleeft wat de verkoop van nieuwe modellen betreft, heeft het merk nog nooit zoveel kritiek moeten slikken omwille van het ontwerp van bepaalde van die auto’s, zoals van de 4 Reeks, de X7 en de iX. De typerende BMW-nieren (de luchthappers in de neus) van die wagens zijn namelijk veel te groot, zo menen (heel) veel fans. Maar wist je dat de fabrikant uit München overwoog om dit designelement meer dan twee decennia geleden al (her)in te voeren?