Als Toyota een idee in zijn hoofd heeft, is het meestal de moeite waard. De grootste Japanse autofabrikant blijft zijn eigen weg blijft uitstippelen, soms op verrassende manieren. Een goed voorbeeld? Wie geloofde 25 jaar geleden in hybride auto’s? Het antwoord is Toyota. Dankzij de vastberadenheid in een tijd waarin iedereen zweerde bij diesel, is deze technologie op de voorgrond getreden. Vandaag zijn bijna alle auto’s met verbrandingsmotor een milde, volledige of oplaadbare hybride.
Nog een voorbeeld? Waterstof. De autofabrikant uit het land van de rijzende zon was een van de eersten die deze technologie overwoog. Opnieuw loont doorzettingsvermogen. Er zijn nog maar weinig merken die werken aan deze technologie. De productie van groene waterstof blijft achter, terwijl ook het rendement van waterstofauto’s bekritiseerd wordt (35-40% tegenover 85% voor elektrische auto’s op batterijen).
Het is waarschijnlijk in deze uitdagingen dat de fabrikant en zijn ingenieurs een zekere voldoening vinden. De toekomst zal uitwijzen of ze gelijk hebben. Disruptieve technologieën zijn zelden van de ene op de andere dag ingeburgerd. Toyota blijft waterstof zien als een van de oplossingen van de toekomst, samen met elektrische en hybride voertuigen. Voor het Japanse bedrijf is er niet één waarheid, maar zijn er meerdere, met meerdere oplossingen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor mobiliteit.
Advertentie – lees hieronder verder
Draagbare patronen
Toyota deelde zijn onderzoek opnieuw op de Japan Mobility Show Bizweek 2024, die werd gehouden in Chiba. Tijdens dit evenement onthulde de Japanse fabrikant (via dochteronderneming Woven) een klein draagbaar patroon met vloeibare waterstof dat je zelfs in een eenvoudige rugzak kunt meenemen. Geen ritjes meer naar het tankstation. Wat is het nut? Het distributienetwerk is een van de obstakels voor grootschalig gebruik van waterstof. Het aan te leggen netwerk van waterstofleidingen is complex en bijzonder duur, omdat het van koolstof zou moeten zijn om te voorkomen dat de kleine H2-moleculen ontsnappen. Een mogelijke oplossing zijn deze draagbare patronen, die thuis geleverd kunnen worden door een bezorgdienst, net als een pakje van Amazon of Bol.
Naast waterstofauto’s met brandstofcellen zoals de Mirai, onderzoekt Toyota sinds 2021 nieuwe waterstofoplossingen. Eerst met een Corolla op gasvormige waterstof, daarna met een GR Corolla op vloeibare waterstof die deelnam aan een race, en nu met deze patronen, waar de fabrikant trouwens al in 2022 op zinspeelde.
Andere toepassingen
De sterkte van het concept van waterstofpatronen is dat ze niet alleen voor auto’s bruikbaar zijn. Het patroon en de energie kunnen ook gebruikt worden om een fornuis van energie te voorzien, of voor andere essentiële huishoudelijke functies. De toekomst? Misschien. Deze ambitieuze oplossing ziet er bijzonder aantrekkelijk uit, niet?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be