Zal de waterstofauto overleven of verdwijnen? Een goede vraag, want bij gebrek aan een tanknetwerk keldert de verkoop van deze sowieso al zeldzame auto’s. In de eerste helft van 2024 daalde de verkoop met 36%. Toyota, dat altijd een voorstander is geweest van deze technologie en een van de enige leveranciers op de markt, houdt vol. De verkoop daalde nochtans met 69% op de thuismarkt en 52% internationaal.
Deze catastrofale cijfers stemmen tot nadenken. Maar ze ontmoedigen Toyota blijkbaar niet, dat op de H2 & FC Expo in Tokio een nieuwe generatie brandstofcellen presenteert, intussen de derde van Toyota.
Beter rendement, grotere autonomie
Het waterstofverhaal is dus niet afgelopen. Of in ieder geval nog niet meteen. Interessant is dat deze nieuwe generatie bijzonder flexibel is. Ze kan gebruikt worden in personenwagens, bedrijfsvoertuigen en zelfs bouwmachines of boten. Het toepassingsgebied is dus zeer breed.
En dat is nog niet alles. Naast dit ‘aanpassingsvermogen’ bevestigt Toyota dat dit model 1,2 keer zuiniger is en een 20% betere autonomie haalt met eenzelfde tank. Met andere woorden, de efficiëntie is toegenomen. En dat was hard nodig, want tot nu toe kwam het rendement niet boven de 40%, hetzelfde niveau als een (goede) verbrandingsmotor.
Advertentie – lees hieronder verder

Zoals een diesel?
Toyota heeft het ook over de duurzaamheid van deze brandstofcel van de derde generatie, die veel duurzamer en betrouwbaarder is. Het vergelijkt deze levensduur met die van... een dieselmotor. Dat is precies wat je nodig hebt, want om vrachtwagens en hun goederen te verplaatsen, kun je niet zonder een robuuste krachtbron.
Deze nieuwe brandstofcel krijgt een wereldwijde carrière. Ze komt vanaf 2026 op de markt voor personenwagens, bedrijfsvoertuigen en boten in Noord-Amerika, Europa, China en Japan.
Op het vlak van auto’s moet het distributienetwerk natuurlijk verder ontwikkeld worden, want nu voldoet het nog niet. Dit is nodig voor een doorbraak van de waterstofauto buiten vloten. Toyota zal deze brandstofcel gebruiken in de volgende Mirai, die samen met BMW ontwikkeld wordt.
Andere spelers
Speelt waterstof wel of geen rol in de toekomst van individuele mobiliteit? Op het eerste gezicht denken we van wel. Hoewel het vaak gaat over het engagement van Toyota, is het niet het enige Japanse bedrijf dat deze technologie ontwikkelt en gebruikt. Toevallig heeft ook Honda zopas zijn nieuwe brandstofcel voor auto’s onthuld. Die verschijnt in 2027 en zal tot 150 kW ontwikkelen, tegenover 92,2 kW op dit moment. De brandstofcel wordt ook compacter (73 x 58 x 70 cm) en goedkoper dan de huidige generatie.
En dat is nog niet alles. Tijdens dezelfde H2 & FC Expo onthulde Symbio zijn brandstofcel voor zware voertuigen, zoals bussen, touringcars, vrachtwagens en bouwmachines. Dit nieuwe systeem ontwikkelt 75 kW en wordt blijkbaar geïntegreerd in de volgende generatie pick-ups van Amerikaanse autofabrikanten. Johnson Matthey en Bosch ontwikkelen samen nieuwe membranen voor brandstofcellen. Zoals je kunt zien, is de waterstofauto dus nog lang niet dood.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be