Harde tijden voor de waterstofauto: begin van het einde?

Welke toekomst heeft de waterstofauto, die vaak wordt voorgesteld als het slimme alternatief voor de batterij-elektrische auto bij verre en snelle verplaatsingen? In 2024 stortte de verkoop in, vooral bij Toyota. Is het voortbestaan bedreigd?

Gepubliceerd op 3 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

Harde tijden voor de waterstofauto: begin van het einde?

Al meer dan 25 jaar wordt er gesproken over persoonlijke mobiliteit op waterstof. Er ontstonden al verschillende prototypes en ook productiemodellen. Vanaf het begin heeft Toyota zich zelfs opgeworpen als de leider met Mirai. Er kwam concurrentie van de Kia/Hyundai-groep, dat op de trein sprong met de ix35 en daarna de Nexo. Honda zet ook door en heeft sinds kort de CR-V e:FCEV, de opvolger van de Clarity Fuel Cell. BMW doet ook mee met zijn X5 op waterstof. Maar dat is het wel ongeveer... 

Begrijpelijk, want de verkoop van waterstofauto’s is de afgelopen drie jaar wereldwijd ingestort. We hebben nog geen totale cijfers voor 2024, maar afgelopen zomer zakte de verkoop van waterstofauto’s met 36%. In de eerste helft van 2024 daalde de totale verkoop tot 5.600 stuks, tegenover meer dan 8.500 een jaar eerder. De val lijkt niet te stoppen. Sinds 2017 is de verkoop van brandstofcelauto’s gestegen tot een piek van 20.700 exemplaren in 2022. Maar sindsdien gaat het van kwaad naar erger: 16.400 stuks in 2023 en wellicht zo’n 10.000 tot 11.000 auto’s in 2024.

Honda-CR-V-FCEV-hydrogene

Concurrentieprobleem

Waar ligt het probleem? Bij de technologie? Nee, eerder bij het distributienetwerk voor waterstof, dat nog altijd te beperkt is. Tenzij je bijvoorbeeld een vloot met eigen voorzieningen hebt, blijft rijden op waterstof problematisch. Regeringen in de Verenigde Staten en Europa hebben weliswaar investeringen aangekondigd om groene waterstof te produceren, maar deze initiatieven zijn nog niet erg concreet en concentreren zich vooral op industriële processen, niet op auto’s. In de Verenigde Staten, een relatief grote gebruiker van waterstofauto’s, worden klanten geconfronteerd met een aanzienlijke stijging van de waterstofprijs, terwijl de ene na de andere tankinfrastructuur wordt gesloten. Zo lukt het uiteraard niet.

Advertentie – lees hieronder verder

Bovendien wordt massaal geïnvesteerd in elektrische auto’s op batterijen. Dat leidt tot de ene innovatie na de andere, waardoor de problemen van auto’s op batterijen (rijbereik en laadsnelheid) geleidelijk aan opgelost worden. Dit neemt de wind uit de zeilen van de brandstofcelauto’s.

mirai-dpl-2021-detail-045-3

Is er nog geloof?

Toyota is al van in het begin de leider van de waterstofauto. Maar ondanks zijn vastberadenheid en zijn nieuwe ideeën op dit gebied (zoals draagbare waterstofpatronen), geraakt de Japanse fabrikant gedesillusioneerd. Vooral door de ineenstorting van de verkoopcijfers van de Mirai.

Tussen januari en november 2024 verkocht Toyota slechts 661 exemplaren op de binnenlandse markt, tegenover 1.525 in dezelfde periode een jaar eerder. En op de internationale markten is het nog erger: 1.041 verkochte auto’s, een daling van 69% op een jaar tijd. In totaal werden 1.702 Mirai’s verkocht, een daling van 54% tegenover 2023. De achteruitgang is bovendien nog groter aan het einde van het jaar, met alleen al in november een vermindering van 8%. De terugval is dus ernstig.

mirai-dpl-2021-static-018-3

Leidt deze situatie leiden tot een herziening van de waterstofstrategie van autoconstructeurs, en Toyota in het bijzonder? Het is moeilijk te zeggen, maar er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Het is natuurlijk onmogelijk om een technologie te blijven ondersteunen die niet winstgevend is en ook niet geaccepteerd wordt door de consument. Natuurlijk moeten we wachten op de resultaten van andere constructeurs. Maar de laatste verkoopcijfers van de Hyundai Nexo waren niet beter.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
50.947 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
50.947 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.