Adviesbureau Deloitte heeft op verschillende continenten een uitgebreid onderzoek gedaan naar het gedrag van autokopers. Hieruit blijkt dat een meerderheid van de Amerikaanse, Duitse, Franse, Japanse of Zuidoost-Aziatische consumenten niet bereid is om meer dan 400 euro extra te betalen, ongeacht of het nu gaat om veiligheidsuitrusting, entertainment of zelfs nieuwe motoren.
Het zijn harde tijden voor automobilisten. De huidige tekorten aan onderdelen en materialen door verstoringen in de toeleveringsketen en de overgang naar de elektrische auto, drijven de autoprijzen op. “Een meerderheid van de bevolking verwacht dat de verkoopprijzen hetzelfde blijven, terwijl tegelijk het technologieniveau blijft toenemen”, zei Guillaume Crunelle van Deloitte tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten.
Chinezen zijn anders
De studie van Deloitte toont ook aan dat alleen de Chinezen bereid zijn om dieper in de buidel te tasten, een situatie die te verklaren valt door de aanhoudende groei in dat land. De Chinese middenklasse groeit, waardoor een groter deel van de bevolking in staat is om zijn consumptiecapaciteit te vergroten.
Paradoxaal genoeg willen consumenten niet meer geld aan hun auto uitgeven, maar neemt hun interesse in elektrische auto’s wel toe, vooral door hun lage gebruikskosten en kleinere ecologische voetafdruk.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we opsplitsen volgens bevolking, overweegt 23 procent van de Zuid-Koreanen een elektrische auto voor hun volgende aankoop. In China daalt dit cijfer echter tot 17 procent en in Duitsland tot 15 procent. In de andere landen lijkt de interesse kleiner (7 procent in Frankrijk, 5 procent in de Verenigde Staten). Een ander onderzoek van Deloitte toonde onlangs nog aan dat 48 procent van de Belgen overweegt om een geëlektrificeerde auto te kopen, maar slechts 10 procent een volledig elektrische auto.
Voorkeur voor eigen auto
Uit de studie van Deloitte blijkt voorts dat de consument niet van plan is om zijn gewoontes te veranderen en zeer gehecht blijft aan een individuele auto. Dat is vooral het geval in de Verenigde Staten.
Volgens het adviesbureau heeft covid deze voorkeur zelfs versterkt, vooral in India (45 procent) en Zuidoost-Azië (31 procent), waar consumenten de auto verkiezen boven het openbaar vervoer. Het coronavirus heeft duidelijk sporen nagelaten … Maar niet overal, want in Frankrijk of Duitsland blijft het openbaar vervoer het op een na favoriete vervoermiddel.
En hoe zit het in België? Verschillende studies tonen aan dat de meerderheid van de Belgen bereid zou zijn om hun auto op te geven of het gebruik ervan te beperken, maar alleen wegens de hoge brandstofprijs. We kunnen dus aannemen dat de Belgen het met de Indiërs eens zouden zijn als de prijzen redelijker zouden zijn.
Daarnaast toonde milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) onlangs aan dat de gemiddelde Belg ongeveer 500 euro extra wil betalen om een milieuvriendelijkere nieuwe auto te kopen. Maar de vraag stelt zich eigenlijk niet: de prijs van nieuwe auto’s zal de komende maanden sowieso verder stijgen door de schaarste en diverse tekorten waarmee de sector te kampen heeft. De kans dat de prijzen stabiliseren of dalen is dan ook eerder klein. Wie gelooft er nog in Sinterklaas?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be