In 2025 treedt de Euro 7-norm voor de uitstoot van nieuwe auto’s in voege, die beduidend strenger is dan de huidige waarden. In grote lijnen moeten de grenswaarden van luchtverontreinigende stoffen gehalveerd worden en moeten ze bovendien gedurende 15 jaar of 240.000 km gerespecteerd blijven. Dat is een technologisch hoogstandje dat de autoconstructeurs slechts klaarkrijgen met héél veel bijkomend onderzoek en ontwikkeling, dat ook een flinke duit kost.
Uiteraard zullen die bijkomende kosten doorgerekend worden aan de consumenten. Maar hoe staan die daar tegenover, als je weet dat de prijzen van nieuwe auto’s de laatste jaren al flink zijn gestegen en dat de mensen in deze tijden van crisis en onzekerheid over welke aandrijving de meest aangewezen is, minder geneigd zijn zwaar te investeren in een nieuwe wagen?
Meerkost Euro 7
Wel daarover deed Transport & Environment, een organisatie die campagne voert voor een groenere mobiliteit, een onderzoek in verschillende Europese landen. Zij stelden meer dan 8.000 mensen uit Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen, Tsjechië en Roemenië de vraag “Of ze bereid waren 500 euro meer te betalen voor een nieuwe wagen als die beduidend minder vervuilend zou zijn?”, naast verscheidene andere vragen gerelateerd aan de uitstootnormen van nieuwe auto’s.
Ruim driekwart (76%) vindt dat de automerken wettelijk verplicht moeten worden om de schadelijke uitstoot van hun wagens met verbrandingsmotoren verder te beperken, zoals voorzien met de nieuwe Euro 7-norm. Van de respondenten was ook 65% bereid daarvoor een meerprijs tussen 100 en 500 euro te betalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Oosten blijft achter
Bij dat laatste antwoord dient wel een bedenking vermeld te worden. Het gaat enkel over mensen uit de West-Europese landen die een nieuwe auto willen kopen, dus slechts een goede 2.100 respondenten van de hele groep. Transport & Environment verdedigt deze beperking met het argument dat in 2020 68% van alle nieuwe wagens in de Europese Unie in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje werden verkocht, terwijl Polen, Tsjechië en Roemenië samen goed waren voor nog geen 8%.
Deze denkpiste geeft eigenlijk aan dat Europa op ecologisch vlak op twee sporen evolueert. Het ‘rijkere Westen’ zet de transitie naar elektrisch rijden nu resoluut in en zal daar een stevige prijs voor moeten betalen, terwijl het ‘armere Oosten’ die omwenteling gewoon niet kan betalen en dus zal achterblijven. Dat is de economische realiteit die de Europese en globale klimaatplannen onder stevige druk dreigt te zetten.
Nu zie je al dat de automerken hun gamma beginnen te reduceren, omdat het gewoon niet meer rendabel is om voor alle modellen nog een laatste keer nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen. Dat heeft als gevolg dat vooral de kleine, goedkopere wagens uit de catalogus verdwijnen en dus steeds minder mensen in staat zullen zijn nog een nieuwe auto te kopen. Met dank aan de (te) strenge emissienormen van de Europese Commissie en de afwezigheid van subsidies voor particulieren voor de aankoop van groene auto’s in België.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be