De meeste F1-teams worden georchestreerd vanuit Engeland, maar voor de moderne versie van deze topsport, robotracen, zit ons land in poleposition. Het Amerikaanse Aidoptation - geen zetfout, de ‘Ai’ staat voor artificiële intelligentie - koos voor Sint-Truiden om met zijn spitstechnologie de wereld te veroveren. Ondanks het accent op bestuurderloze bolides, en robotica, belooft de grote baas van het bedrijf dat het honderden jobs zal creëren en toptalent naar onze regio zal brengen.
Las Vegas Motor Speedway
Maar eerst wat achtergrond, want robotracen is lang niet zo bekend bij het grote publiek als Formule 1. Omdat het momenteel een competitie voor universiteitsteams is, valt het makkelijker te vergelijken met de World Solar Challenge. De Indy Autonomous Challenge (IAC) vindt morgen voor de vierde keer plaats op de Las Vegas Motor Speedway, in de schaduw van de bekende Consumer Electronics Show CES 2025. De bolides bepalen hun snelheid, inhaalmanoeuvres en strategie via kunstmatige intelligentie en deze editie belooft extra spannend te worden omdat voor het eerst vier robotracers tegelijkertijd deelnemen. Er wordt niet in ganzenpas gekoerst, de wagens hebben al snelheden van 309,3 km/u bereikt, waarmee de IAC wereldrecords vestigde.
Advertentie – lees hieronder verder
Net zoals de World Solar Challenge het ondertussen failliete Lightyear voortbracht, wil ook IAC een commerciële poot ontwikkelen. En daarvoor kiest het bedrijf dus niet voor Silicon Valley maar voor het Limburgse Sint-Truiden waar in samenwerking met verzekeraar Ethias en investeringsmaatschappij LRM het hoofdkwartier zal worden gevestigd.
Waarom België? In de zakenkrant De Tijd vertelt Paul Mitchell, zowel CEO van IAC als van Aidoptation: “België ligt centraal in Europa, dicht bij innovatiecentra zoals Leuven (de Vlaamse onderzoekshub Imec, red.) en Eindhoven (waar Nederlandse fabrikant van machines voor microchips ASML is gevestigd), en vlakbij instellingen zoals de EU en de NAVO,” Bovendien trok Vlaanderen het afgelopen jaar actief aan de banden met IAC, onder meer via handelsmissies. De Belgische geldpartners legden 5 miljoen euro op tafel.
Ook de aanwezigheid van DronePort in Sint-Truiden speelde een belangrijke rol in de beslissing. Deze biedt een unieke infrastructuur, waaronder een landingsbaan van meer dan drie kilometer. Deze locatie zal dienen als testfaciliteit voor autonomie bij hoge snelheden.
Verder kijken dan racen
Wie denkt dat robots snelheden boven 300 km/u laten bemeesteren gekkenwerk is, geeft Mitchell ongelijk. “Iedereen focust op toepassingen met lage snelheid, zoals het aandrijven van robottaxi’s in stedelijk gebied. Dat is prima, maar uit onderzoek blijkt dat mensen net bij lage snelheden goede chauffeurs zijn,” zegt hij in de Tijd. Volgende maand onderneemt Aidoptation een recordpoging op het Amerikaanse Cape Canaveral en deze zomer racet het op het circuit van het Italiaanse Monza.
Aidoptation ziet enorme commerciële mogelijkheden voor zijn gepatenteerde technologie en mikt verder dan de races waarbij het natuurlijk wel nauw betrokken zal blijven. Het bedrijf heeft toepassingen in zijn vizier waar AI samenwerkt met complexe fysieke omgevingen, zoals autonoom transport, industriële automatisering, en zelfs entertainment of humanoïde robots. Mitchell verwijst ook naar de belangrijke partners die deze technologie in de gaten houden, zoals Nvidia, Cisco, Amazon maar ook Amerikaanse defensie. “Die mensen kijken straks naar België”, besluit Mitchell.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be