Energie

Waarom de Belg niet op bio-ethanol kan rijden

In Frankrijk en andere Europese landen is rijden op bio-ethanol – een brandstof die wordt geproduceerd uit de verwerking van landbouwmateriaal – gebruikelijk omdat het zowel milieuvriendelijker als zuiniger is voor automobilisten. In België is het echter verboden. En dat zal zo blijven. Waarom?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 1 apr. 2023 | Leestijd: 4 min

De Belgische automobilist is niet echt bevoorrecht. Op het hoogtepunt van de recente energiecrisis heeft de regering immers niet echt een oplossing gevonden om alternatieven te vinden. De tijdelijke accijnsverlaging heeft een beetje geholpen, maar er lijken geen nieuwe wegen te zijn verkend om te proberen af te stappen van ingevoerde koolwaterstoffen.

Aan de andere kant van de grens hebben Franse automobilisten echter gebruik kunnen maken van het potentieel van E85 superethanol, een biobrandstof die wordt gewonnen uit de verwerking van plantaardig landbouwmateriaal. Deze heeft het voordeel van een betere ecologische voetafdruk en een gemiddelde prijs van 1,1 euro/l aan het begin van het jaar. Het ei van Columbus? Bijna, want we moeten eerlijk zijn: superethanol heeft een calorische waarde die 1,5 keer lager is dan die van benzine. Dat betekent dat het potentieel een verbruiksverhoging van +33% kan opleveren. Dat is logisch.

Advertentie – lees hieronder verder

Geen norm

Men kan zich afvragen waarom in België geen ethanol wordt gebruikt? Het eerste antwoord is dat er geen wettelijk kader en dus geen norm is om deze brandstof op de markt te brengen. En dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren, omdat de politieke wil daartoe momenteel ontbreekt. Naast de politieke wil zou ook het netwerk van oliemaatschappijen moeten instemmen met de distributie van dit product, wat ook niet gewenst is, omdat er extra tanks zouden moeten worden geïnstalleerd, zoals de Belgian Bioethanol Association onlangs aan onze collega’s van L’Avenir heeft aangegeven.

ethanol2

Inkopen in Frankrijk?

Hoewel België in zijn tankstations geen ethanol aanbiedt, is het niet verboden om deze brandstof te gebruiken als je hem in Frankrijk koopt. Dit gezegd zijnde, is het noodzakelijk de motor aan te passen en een conversiebox te installeren om het calorieverschil met super 95 te compenseren.

Maar als de regering het op de markt brengen van ethanol zou aanvaarden, zou het ook nodig zijn een belastingvrijstelling voor deze brandstof in te voeren, anders zou een liter ethanol meer dan 2 euro kosten. Niet echt concurrerend.

Een graanprobleem

Ethanol heeft in Frankrijk ook succes omdat de landbouw er veel meer ontwikkeld (en productiever) is dan in Frankrijk. Over de grens in België wordt deze brandstof namelijk geproduceerd met graanoverschotten, waardoor de ethanolproductie ook de Franse landbouw ondersteunt. Dit scenario is in België echter niet mogelijk, omdat wij geen graanoverschot hebben.

In het algemeen wijst de Belgische situatie erop dat ethanol niet zijn weg zal vinden naar onze tankstations, zoals het geval is in Frankrijk of in andere landen in de wereld, zoals Brazilië, dat op grote schaal ethanol uit suikerrietoverschotten op de markt brengt. In ieder geval is het ook te laat om zich hiermee bezig te houden, aangezien Europa het einde van verbrandingsmotoren al heeft geprogrammeerd. Tenzij de amendementen betreffende synthetische brandstoffen uit de hand lopen. Maar daar is weinig kans op…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon