Er gaat geen dag voorbij dat we er niet over praten: de explosie van de energieprijzen. Deze ongekende situatie zet de bestedingen van huishoudens onder druk en maakt zelfs een nieuw deel van de bevolking kwetsbaar, mensen die nu niet langer de middelen hebben om zich te verwarmen, te verlichten of zich te verplaatsen. De overheid heeft wel maatregelen genomen, maar het zal enige tijd duren voor die effect hebben. Bovendien zijn die slechts tijdelijk.
In deze situatie kunnen we ons dan ook afvragen of de kostprijs van elektrisch rijden nog steeds interessant is, zoals tot nu toe altijd werd voorgesteld. Moeten we de energietransitie en de elektrische auto omarmen? Of wachten we beter en kiezen we voor een auto die op diesel of benzine rijdt? Stroohm, een bedrijf dat groene auto’s levert voor wagenparken en laadpalen installeert, wilde dat graag weten.
De berekening
Om te weten of je nog op elektriciteit moet rijden, baseerde Stroohm zich natuurlijk op de elektriciteitsprijzen. Maar het is moeilijk om die nauwkeurig te bepalen. De gemiddelde stroomprijs is namelijk pas bekend na de afgelopen maand, want in die periode variëren de prijzen. We kunnen dus pas aan het einde van de maand een gemiddelde vaststellen. Logisch.
Als we kijken naar gegevens van de CREG (de Belgische energieregulator), is de gemiddelde prijs van elektriciteit tussen juli 2021 en december 2021 met 35 procent gestegen. En dat is niet alles, want alleen al in januari 2022 stegen de variabele contracten voor elektriciteit met 49 procent en de vaste met 42 procent. Daarnaast moet worden opgemerkt dat de prijs van elektriciteit niet overal gelijk is door de verschillende distributiekosten, maar ook door de productie van groene stroom en de bijhorende groenestroomcertificaten. Deze kosten liggen het laagst in Brussel, waar minder windenergie of zonnepanelen gebruikt worden. Daarna komt Vlaanderen, dan Wallonië.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat is het goedkoopst: elektriciteit of brandstof?
Voor zijn studie baseerde Stroohm zich op de prijzen voor de maand januari 2022. Na grondige berekeningen – die alleen voor Vlaanderen zijn uitgevoerd – blijkt dat rijden met een elektrische auto 6,71 euro/100 km kost, tegenover 9,67 euro/100 km voor diesel en 11,19 euro/100 km voor benzine.
Het is duidelijk dat rijden met een elektrische auto 30 procent goedkoper blijft dan rijden met een diesel en tot 40 procent goedkoper als je een benzineauto overweegt. Positief dus, en het verschil met Brussel en Wallonië is wellicht klein. Toch dreigt het voordeel van elektriciteit af te nemen, want enkele maanden geleden bedroeg dat verschil nog 50 tot 55 procent. Om te vergelijken, nam Stroohm een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km voor elektriciteit, 6,5 l/100 km voor diesel en 7,5 l/100 km voor benzine.
Hieruit blijkt hoe belangrijk het is dat je de markt (en je elektriciteitscontract) goed kent om de kostprijs van een auto te kunnen berekenen. En uiteraard moet je ook rekening houden met de hogere aankoopprijs van een elektrische auto. Wat wordt het in de toekomst? Wellicht wordt de elektriciteit alsmaar duurder. Dit gezegd zijnde, bestaan er voor sommige eigenaars wel oplossingen, zoals zonnepanelen laten plaatsen waarmee je (bijna) voor niets kunt rijden. Maar dat is weer een ander verhaal.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be