De oplopende elektriciteitsrekeningen baren heel wat mensen zorgen, want die factuur neemt plots een veel grotere hap uit het gezinsbudget. Wat gaat dat worden als binnenkort ook nog een elektrische auto thuis mee aan de stekker hangt? Zeker met het capaciteitstarief dat er aankomt en rekening zal houden met het piekverbruik van de klant om diens tarief te bepalen.
In een eerste fase kan de EV-rijder wellicht nog zijn plan trekken. Wie nog een terugdraaiende elektriciteitsmeter heeft, kan nog even voordelig thuis blijven laden. Ook sommige Tesla-rijders kunnen nog steeds gratis of voordelig laden aan de Superchargers van het merk. En ook Lidl laat zijn klanten voorlopig nog gratis opladen op zijn parkings. Maar het uitdelen van deze ‘cadeautjes’ gaat niet blijven duren, want zoals geweten bestaat Sinterklaas niet.
Zonnepanelen blijven voordelig
Wat is dan wel de voordeligste oplossing voor wie met een elektrische auto rijdt? Een simulatie van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit, geeft daar meer inzicht in. Zij maakte een vergelijking tussen de kostprijs van de energie van een lichte, gemiddelde en zware elektrische auto, met een verbruik van respectievelijk 15, 20 of 25 kWh per 100 km, en een klassieke wagen op diesel of benzine. Voor het elektrisch laden worden hier de mogelijkheden aangetoond van een oordeelkundig gebruik van zonnepanelen.
EV Belgium stelt dat thuis opladen met de stroom van eigen zonnepanelen de consument 0,05 euro/kWh zal kosten, rekening houdend met een afschrijving van de installatiekosten ervan op 25 jaar. Daarnaast wordt voor thuis opladen aan het net een tarief van 0,35 euro/kWh gehanteerd. Voor de brandstof gaat men uit van een literprijs van 1,8 euro voor diesel of benzine, en een verbruik van 4,5 l/100 km voor lichte auto’s, 6 l/100 km voor gemiddelde en de 7,5 l/100 km voor zware wagens.
Advertentie – lees hieronder verder
Slimme laadpaal
Wanneer je het verbruik van je elektrische auto vrijwel volledig kan opvangen met je thuisinstallatie van zonnepanelen, dan betaal je volgens deze simulatie jaarlijks slechts 150 euro als je met een lichte EV 20.000 km per jaar aflegt (bv. Volkswagen ID.3). Voor een gemiddelde elektrische auto (bv. Tesla Model 3) blijft die kost nog steeds beperkt tot 200 euro en voor een zware EV (bv. Porsche Taycan) is dat 250 euro.
EV Belgium merkt op dat het hierbij aangewezen is een ‘slimme laadpaal’ te installeren die de stroom van de zonnepanelen oordeelkundig en op het gepaste moment aanwendt en verdeelt over de gebruikers in huis. De installatie van zo’n laadpaal kost 1.500 tot 2.500 euro, maar momenteel is er nog een tussenkomst van de overheid. Hiermee mag je 45% van de totale kost van de laadpaal, tot een maximum van 1.500 euro, aftrekken van je personenbelasting.
Ook wie gewoon aan het net oplaadt, doet weldra profijt door de tijdelijke verlaging van het BTW-tarief op elektriciteit van 21% naar 6% van 1 maart tot 30 juni. In de bijgaande tabellen vind je de vergelijkingen tussen elektrisch laden via zonnepanelen of het stroomnet, en klassiek rijden op brandstof. Dit vormt zeker een interessante basis om te berekenen welke optie voor jou het interessantst is. Zeer mooi allemaal, maar weet echter dat de berekening van EV Belgium geen rekening houdt met de aankoopkost van een elektrische wagen.
Vergelijking energiekost
Lichte wagen met een verbruik van15kWh/100 km elektriciteit of 4,5 l/100 km brandstof
Km/jaar | Zonnepanelen (0,05 €/kWh) | Elektriciteitsnet (0,35 €/kWh) | Brandstof (1,8€/l) |
5.000 | 37,50€ | 262,50€ | 405€ |
10.000 | 75,00€ | 525,00€ | 810€ |
15.000 | 112,50€ | 787,50€ | 1215€ |
20.000 | 150,00€ | 1050,00€ | 1620€ |
30.000 | 225,00€ | 1575,00€ | 2430€ |
Gemiddelde wagen met een verbruik van 20kWh/100 km elektriciteit of 6 l/100 km brandstof
Km/jaar | Zonnepanelen (0,05 €/kWh) | Elektriciteitsnet (0,35 €/kWh) | Brandstof (1,8€/l) |
5.000 | 50,00€ | 350,00€ | 540€ |
10.000 | 100,00€ | 700,00€ | 1080€ |
15.000 | 150,00€ | 1050,00€ | 1620€ |
20.000 | 200,00€ | 1400,00€ | 2160€ |
30.000 | 350,00€ | 2100,00€ | 3240€ |
Zware wagen met een verbruik van 25kWh/100 km elektriciteit of 7,5 l/100 km brandstof
Km/jaar | Zonnepanelen (0,05 €/kWh) | Elektriciteitsnet (0,35 €/kWh) | Brandstof (1,8€/l) |
5.000 | 62,50€ | 437,50€ | 675€ |
10.000 | 125,00€ | 875,00€ | 1350€ |
15.000 | 187,50€ | 1312,50€ | 2025€ |
20.000 | 250,00€ | 1750,00€ | 2700€ |
30.000 | 375,00€ | 2675,00€ | 4050€ |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be