Zal het capaciteitstarief onze elektriciteitsfactuur duurder maken?

Vanaf 2022 zal in Vlaanderen voor het stroomverbruik van de gezinnen het capaciteitstarief gelden, dat rekening houdt met het piekverbruik. Zal dat een duurdere elektriciteitsrekening opleveren voor wie met een elektrische auto rijdt?

Gepubliceerd op 29 mei 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Zal het capaciteitstarief onze elektriciteitsfactuur duurder maken?

De energietransitie die de omschakeling naar hernieuwbare energiebronnen moet bevorderen, zal ook een invloed hebben op onze energiekosten. Als we met zijn allen meer elektriciteit gaan gebruiken voor onze huishoudelijke verwarming (via warmtepompen), ons vervoer (via elektrische auto’s die we thuis opladen), enz., zal het elektriciteitsnet in zijn huidige toestand met capaciteitsproblemen op de piekmomenten (6-8u en 18-20u) te kampen krijgen. Eén oplossing is de sterkte van dat net op te voeren, maar dat is een tijdrovende en dure oplossing die de netwerkbeheerders niet genegen zijn.

Verbruik spreiden

Een tweede optie is het verbruik te drukken en/of beter te spreiden om pieken in de vraag naar stroom af te vlakken. Nu betaalt de consument gewoon voor zijn totaal verbruik. Maar met het capaciteitstarief, dat de Vlaamse energieregulator (VREG) vanaf 1 januari 2022 wil invoeren voor de distributienetkosten die 80% van de elektriciteitsrekening bepalen, zal het piekverbruik doorslaggevend worden.

Dus als je na het werk thuiskomt en je de verwarmingsinstallatie met een warmtepomp of de airco aanzet om een aangename temperatuur te bekomen, je elektrisch begint te koken, ondertussen een wasmachine laat draaien en je elektrische auto oplaadt, veroorzaak je een piek in je elektriciteitsverbruik die vanaf 2022 niet meer wenselijk is en je duur kan komen te staan.

Advertentie – lees hieronder verder

Intelligent laden

Zo’n verbruikspiek zal over 15 minuten gemeten worden. Voor de berekening van het capaciteitstarief telt het gemiddelde van 12 maandelijkse pieken die in de loop van een jaar worden gemeten. Eén zeer hoge waarde heeft niet meteen catastrofale gevolgen, maar toch zal het uitkijken geblazen worden. Of je moet thuis een intelligente laadinfrastructuur hebben die de stroomverbruikers op het gepaste moment inschakelt. Dat is technisch best mogelijk, maar nu zijn de meeste bestaande woningen hier nog niet mee uitgerust en hangt aan een aanpassing van de elektrische installatie natuurlijk een stevig prijskaartje. Een andere bijkomende oplossing is de plaatsing van een thuisbatterij, waarvan de stroom tijdens de piekmomenten kan worden aangewend, maar ook dit is een dure operatie.

Daarom bestaat nu de terechte vrees dat het capaciteitstarief de elektriciteitsfactuur voor de meeste gezinnen duurder zal maken. Ook voor wie nog recent zonnepanelen liet plaatsen en rekende op de bonus van de terugdraaiende teller, die intussen is afgeschaft…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.