Elektrisch

Kan België wel zoveel elektrische auto’s aan?

“Het Belgische elektriciteitsnet kan een forse toename van elektrische auto’s aan”, werd geconcludeerd na een studie die werd besteld door Synegrid, de federatie van de netbeheerders elektriciteit en aardgas in België. Alleen is het volledige verhaal daarmee niet verteld. Een overzicht.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 19 mei 2021 | Leestijd: 4 min

Eerst en vooral mag de belasting van het net niet te groot worden. Anders gezegd: we moeten ervoor zorgen dat elektrische auto’s niet allemaal op hetzelfde moment worden opgeladen. Slimme meters kunnen zo’n overbelasting in principe voorkomen, al kan je je de vraag stellen of we dan niet moeten sleutelen aan het huidige 9-to-5-regime dat aan de meeste Belgische werknemers wordt opgelegd. Van thuiswerken de norm maken, zou een serieuze duit in het zakje kunnen doen.

1 miljoen EV’s?

Volgens netbeheerder Fluvius zou het geen probleem mogen vormen indien er binnen een kleine tien jaar een miljoen elektrische auto’s rondrijden in ons land. Alleen moet het aantal laadpunten dan wel exponentieel groeien en moeten die ook effectief groene stroom leveren wil men consequent zijn wat het verkleinen van de milieu-impact betreft. Twee schoentjes gaan dan aan het wringen, want enerzijds wil de regering van kerncentrales af ten gunste van gascentrales, anderzijds neemt de groei van het aantal nieuwe laadpunten in België jaarlijks af, terwijl net het omgekeerde zou moeten gebeuren. Fluvius reageerde eerder al door te zeggen dat de installatie van laadpalen niet hun verantwoordelijkheid is, wat wil zeggen dat de ministers van mobiliteit hun verantwoordelijkheid moeten nemen. In ieder geval is het momenteel zo dat onze buurlanden veel verder staan. Vlaanderen telt vandaag ongeveer 2.500 punten, terwijl het streefdoel 35.000 is… binnen dit en vier jaar.

Advertentie – lees hieronder verder

Realistisch?

We hebben er een slecht oog in, aangezien de hete aardappel maar al te vaak wordt doorgeschoven. Bovendien zijn er de gevallen Brussel en Wallonië, waar er nog minder openbare laadpalen zijn. Het Brusselse stadsbestuur mikt op 11.000 punten tegen 2035, al is men niet van plan om over te schakelen op 400V (het netwerk in onze hoofdstad werkt op 230V), en in Wallonië ontbreekt er een structureel beleid betreffende de materie. Men moddert wat aan, zou je kunnen zeggen, al zijn er wel projecten lopende, zoals de integratie van laadpunten in openbare verlichtingspalen in Sint-Pieters-Woluwe – weliswaar een zeer rijke gemeente.

En bedrijven?

Zij zullen gestimuleerd worden om laadpalen te plaatsen, maar ook daarvan stellen we de haalbaarheid in vraag, of toch bij een groot deel ervan. Niet elk bedrijf beschikt over een parking, veel mensen die nachtshiften werken kunnen niet rekenen op het openbaar vervoer – dat ook bijlange niet toereikend is om plots veel meer passagiers op te vangen die vandaag met de wagen reizen – en ga zo maar door. Er blijven dus nog een heel pak vragen onbeantwoord.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon