Rijden met een elektrische auto betekent ook dat de batterij regelmatig moet worden opgeladen. Dan kan bij je thuis of ergens te velde.
Met de slimme laadpalen belooft dat ook steeds sneller, efficiënter en voordeliger te verlopen, maar er zijn ook risico’s aan verbonden omdat hierin minicomputers zitten die met de gebruikers en de omgeving communiceren. Dat betekent dat sommige personen mogelijk ongeoorloofd toegang krijgen tot dit netwerk en de laadinfrastructuur.
Daarom besloot het Engelse cyberbeveiligingsbedrijf Pen Test Partners de werking en natuurlijk ook de beveiliging van enkele populaire slimme laadpalen voor elektrische auto’s te onderzoeken, namelijk die van Project EV, Wallbox, EO, Rolec en Hypervolt.
Uit dit onderzoek bleek dat de beveiliging bij enkele laadpalen te wensen overliet. Zo vindt Pen Test Partners het vooral problematisch dat verschillende modellen gebruik maken van de Raspberry Pi minicomputer, die volgens hen niet geschikt is voor commerciële toepassingen aangezien de bootloader onbeveiligd is.
Advertentie – lees hieronder verder
Diefstal van elektriciteit
Het bedrijf merkt verder op dat sommige laadpalen ook softwarematige risico’s vertonen, waardoor hackers met slechte bedoelingen mogelijk het gebruik van het toestel kunnen beïnvloeden of toegang tot persoonlijke gegevens verkrijgen. Dat kan ook leiden tot onder andere diefstal van elektriciteit, het saboteren van de laadpaal en het verstoren van de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk.
Er is geen reden tot grote paniek, want de meeste producenten sporen voortdurend de lekken op in hun beveiligingssystemen zodat het risico beperkt blijkt. De wetenschap dat hackers zich ook op de slimme laadpalen hebben gestort, is echter niet echt geruststellend als je auto ergens aan de stekker hangt.
Bron: Pen Test Partners | Artikelfoto: Tanya Pro/Unsplash
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be