Met de aankondigde overgang naar de elektrische auto maakt de consument intussen zijn rekening. Wordt elektrisch rijden goedkoper of duurder? En hoeveel bedraagt het verschil dan? Het is inderdaad niet makkelijk om meteen een exact bedrag op het kostenplaatje van elektrisch rijden te plakken.
Een aantal factoren zijn natuurlijk al bekend. Zo liggen de prijzen van de nieuwe elektrische wagens voor een middelgroot model gemiddeld 10.000 euro hoger vergeleken met een vergelijkbare auto met een klassieke verbrandingsmotor. Bovendien is ook het aanbod op de tweedehandsmarkt nog beperkt. Wel is te verwachten dat de prijzen van de nieuwe modellen de volgende vijf jaar geleidelijk aan zullen dalen door de evolutie van de technologie en de grotere productievolumes. Tegelijk zullen er ook meer occasies beschikbaar zijn voor een lager budget dan een nieuwe EV.
Onderzoek VAB
Toch blijft het belangrijk om verder dan de aankoopprijs van een elektrische wagen te kijken om het globale kostenplaatje te berekenen. Daarbij kan een onderzoek van mobiliteitsorganisatie VAB handig zijn. In het kader van de VAB Gezinswagenverkiezing 2021berekende men een kilometerkostprijs voor 15 nieuwe modellen met een elektrische aandrijving. Hierbij ging men uit van een gebruik van 10.000 km en 20.000 km per jaar over een periode van 8 jaar. Men gebruikte de verbruikswaarden gemeten volgens de WLTP-meetmethode omdat die ook door de overheid worden gehanteerd voor het bepalen van de BIV (belasting bij inschrijving van een voertuig) en de jaarlijkse rijtaks.
Verder vermeldt VAB ook de energiekost per 100 km uitgedrukt in euro toe en het werkelijk gemeten verbruik dat soms sterk afwijkt van de WLTP-waarde die de constructeur vermeldt.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze resultaten laten toe vrij precies in te schatten wat het kostprijsverschil per kilometer is tussen verschillende wagens uit dezelfde klasse, maar ook tussen de modellen uit de verschillende klassen.
Zo zien we dat wagens met vrijwel dezelfde aankoopprijs, zoals de Nissan Leaf en de Opel Mokka-e (ca. 41.500 euro), ook qua gebruikskosten zeer dicht bij elkaar liggen, met in dit geval telkens een licht voordeel voor de Duitse wagen.
Of dat het elektrische budgetmodel bij uitstek op de markt, de Dacia Spring, ook uitpakt met de laagste kilometerkostprijs en energiekost. Dat maakt deze wagen daarom wellicht vooral geschikt voor wie meestal geen grote afstanden aflegt en/of een betaalbare tweede elektrische gezinswagen zoekt.
De lezer zal misschien afvragen waarom er geen Tesla in deze tabel staat. Wel, VAB kreeg geen testwagen ter beschikking en kon dus geen auto van deze pionier van de elektrische wagen in zijn onderzoek opnemen.
Model (prijs) | Km kost 10.000 km (€/km) | Km kost 20.000 km (€/km) | Energiekost (€/100 km) | Gemeten verbruik (kWh/100 km) |
Aiways U5 (42.757€) | 0,66 | 0,40 | 10,16 | 24,2 |
Citroën e-C4 (41.240€) | 0,62 | 0,37 | 8,41 | 20,5 |
Dacia Spring (19.070€) | 0,32 | 0,20 | 5,21 | 12,7 |
Fiat 500e (38.180€) | 0,57 | 0,34 | 7,70 | 18,8 |
Ford Mustang Mach-E (61.150€) | 0,86 | 0,50 | 10,95 | 26,7 |
Hyundai Ioniq 5 (50.249€) | 0,66 | 0,39 | 9,92 | 24,2 |
Mazda MX-30 (38.290€) | 0,59 | 0,35 | 8,28 | 20,2 |
MG Marvel R (50.485€) | 0,76 | 0,45 | 10,25 | 25,0 |
Mini eMini (41.510€) | 0,63 | 0,37 | 7,34 | 17,9 |
Nissan Leaf (41.590€) | 0,66 | 0,39 | 8,77 | 21,4 |
Opel Mokka-e (41.775€) | 0,63 | 0,38 | 8,73 | 21,3 |
Seres 3 (36.690€) | 0,57 | 0,34 | 9,76 | 23,8 |
Skoda Enyaq (52.900€) | 0,81 | 0,47 | 9,76 | 23,8 |
Ssangyong Korando (46.090€) | 0,71 | 0,42 | 9,80 | 23,9 |
VW ID.4 (47.520€) | 0,74 | 0,45 | 10,17 | 24,8 |
BRON: VAB Gezinswagenverkiezing 2021
Fiscale voordelen
Noteer dat elektrisch rijden ook fiscaal interessant is, want de belastingen voor een 100% elektrische wagen zijn heel laag. Zo ben je in Vlaanderen volledig vrijgesteld van de Belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en het Waals Gewest betaal je slechts het minimum van 61,50 euro voor de BIV en 83,95 euro voor de verkeersbelasting.
Verder zijn voor vennootschappen of zelfstandigen 100% elektrische bedrijfswagens volledig fiscaal aftrekbaar, inclusief de kosten van autobanden en laadpalen. Bovendien bouwt de federale regering de fiscale steun voor niet-elektrische bedrijfswagens stelselmatig af tussen 2023 en 2026, waarna je dus alleen nog met een 100% elektrische wagen recht hebt op belastingaftrek.Ook op fiscaal vlak wordt de keuze voor een elektrische wagen dus steeds evidenter.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be