Drie jaar na zijn lancering krijgt de Toyota Aygo X een esthetische opfrisbeurt. Zo is er een nieuwe voorkant met hertekende koplampen, een nieuwe motorkap en een aangepaste grille, waardoor zijn gezicht meer lijkt op dat van de recentste modellen van het Japanse merk. Net als de rest van het gamma is hij voortaan ook verkrijgbaar als GR Sport met sportieve accenten (18-duimsvelgen, gaasgrille, exclusieve koetswerkkleuren) en een specifieke afstelling voor de ophanging.
Bij deze facelift halverwege zijn carrière krijgt de Aygo X ook enkele technologische updates, zoals een instrumentenpaneel van 7 duim, een elektronische handrem en nieuwe bedieningsknoppen voor de airco. Het Toyota Safety Sense, het arsenaal aan rijhulpsystemen, kan voortaan vanop afstand geüpdatet worden.

Veel meer vermogen
De belangrijkste nieuwigheid van deze facelift zit onder de motorkap. De Aygo X krijgt namelijk de hybride motor uit de Yaris en Yaris Cross. Het gaat om een 1.5 viercilinder benzine met 92 pk en 120 Nm die samenwerkt met een elektromotor van 80 pk, gevoed door een kleine batterij met een capaciteit van 0,8 kWh. Het geheel is gekoppeld aan een e-CVT-transmissie, een oplossing die Toyota bij al zijn hybrides gebruikt.
Advertentie – lees hieronder verder
De hybride aandrijving levert een totaalvermogen van 116 pk en 141 Nm, wat de Aygo X duidelijk een boost geeft: dat is 44 pk meer dan bij zijn 1.0-benzinemotor. Om plaats te maken voor dit nieuwe blok moesten de ingenieurs van het merk de vooroverhang met 7,6 cm verlengen. Het interieur en de koffer (met een inhoud van 231 liter) blijven ongewijzigd.

Minder uitstoot
De Aygo X Hybrid stoot volgens Toyota slechts 86 g CO₂/km uit, waarmee hij op dit vlak tot de besten behoort – op de plug-inhybrides na. Toyota stelt bovendien dat de ecologische voetafdruk van de auto over zijn hele levenscyclus met 18% is verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. Dat resultaat is vooral te danken aan nieuwe productieprocessen voor bepaalde onderdelen en het gebruik van aangepaste materialen.
De vernieuwde Aygo X wordt gebouwd in Tsjechië, in de fabriek van Kolin. De commercialisering is voorzien tegen het einde van dit jaar. De prijzen zijn nog niet bekend, maar voor de Hybrid-versie mag je een flinke prijsstijging verwachten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be