Het probleem met verbrandingsmotoren zijn de schadelijke uitlaatgassen. Maar wetenschappers van de Universiteit van Riverside hebben nu een baanbrekende, simpele oplossing gevonden die de uitstoot van stikstofoxiden volledig naar nul brengt. Is dit de toekomst?
Waterstof
Is waterstof de schone energiedrager van de toekomst? Sommige mensen denken van wel. Bij Toyota bijvoorbeeld, dat inzet op kleinere en draagbare waterstofpatronen die zowel een brandstofcelauto als een huis van energie kunnen voorzien. Realistisch?
Autofabrikanten werken al meer dan twintig jaar aan waterstoftechnologie voor personenwagens, maar slechts een handvol biedt ze daadwerkelijk aan. En als ze het doen, blijven de verkoopcijfers ver beneden de verwachtingen. Is waterstof al een verloren zaak, of heeft het toch nog een kans?
Toyota en BMW ontwikkelen samen een brandstofcelsysteem van de derde generatie en werken samen om de infrastructuur te ontwikkelen.
Een groep wetenschappers zegt dat waterstofauto’s een loopje nemen met de geloofwaardigheid van groene mobiliteit. Dit is waarom ze hun pijlen richten op de Mirai. Ze vragen Toyota het model te vervangen door een batterijvoertuig.
In tegenstelling tot veel andere automerken gelooft Toyota sterk in het potentieel van waterstof. Niet alleen voor transport, want Toyota-ingenieurs bouwden… een waterstofoven om verse pizza’s en croissants te bakken.
Terwijl veel fabrikanten geloven dat waterstof een toekomstige oplossing zou kunnen zijn voor groene mobiliteit, twijfelen sommige specialisten of dat wel zo is. Dat is bijvoorbeeld het geval van Jean-Marc Jancovici, een beroemde Franse ingenieur en spreker, die net gelooft dat waterstof “geen belang” heeft in de transportsector.
Bij Ferrari is de verbrandingsmotor nog niet passé, maar het zou wel op iets anders dan Super 98 kunnen draaien. De fabrikant heeft immers net een patent aangevraagd voor een verrassend opgevoerde 6-cilinder lijnmotor op waterstof. Is dit de toekomst?
De toekomst van mobiliteit is niet alleen batterij-elektrisch. Ook andere technologieën, zoals waterstof, blijven een piste. Dat blijkt nogmaals nu onderzoekers van de UCLouvain een nieuwe stof ontwikkeld hebben die twee keer zo veel waterstof kan opslaan. Een revolutie?
Is de elektrische auto op batterijen het enige alternatief voor de toekomst van de mobiliteit? Misschien niet. Andere technologieën worden onderzocht, zoals de verbrandingsmotor op waterstof, die steeds meer een valabele oplossing lijkt.
Wordt China na de elektrische auto ook de kampioen van de waterstofauto? Een terechte vraag, want in China vordert het onderzoek snel en sommige resultaten ogen revolutionair.
Zou waterstoftechnologie de terugkeer van sportauto’s kunnen betekenen? Volgens het veelbelovende concept van de Hyundai N Vision 74 lijkt er alleszins sterk op. Spijtig genoeg zullen we tot 2026 moeten wachten.
Een nieuwe Amerikaanse start-up belooft een SUV op waterstof met een bereik van 1.000 km. Pre-orders zijn geopend.
Is het binnenkort mogelijk om thuis waterstof te tanken, net zoals je de batterij van een elektrische auto oplaadt? Blijkbaar wel. Toyota heeft een concept ontwikkeld dat dit mogelijk maakt. Dit is hoe het werkt.
Brandstofcelauto’s staan misschien op een laag pitje, maar ze zijn nog steeds in opkomst. Honda heeft zojuist een nieuwe brandstofcel onthuld die zowel compact als krachtig is. Zou dit een impuls kunnen geven aan mobiliteit op waterstof, zelfs voor particulieren?