Nieuwe technologie

Ferrari daagt normen uit en vraagt patent voor waterstofmotor

Bij Ferrari is de verbrandingsmotor nog niet passé, maar het zou wel op iets anders dan Super 98 kunnen draaien. De fabrikant heeft immers net een patent aangevraagd voor een verrassend opgevoerde 6-cilinder lijnmotor op waterstof. Is dit de toekomst?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 31 mrt. 2024 | Leestijd: 3 min

Tot nu toe leken elektrische auto’s op batterijen het enige alternatief voor de verbrandingsmotor om de CO2-uitstoot in transport te verminderen. Maar deze gedachte – die voorgesteld en aangenomen werd als een bijna-zekerheid – wankelt nu op zijn grondvesten. Steeds meer fabrikanten overwegen alternatieven en geloven dat schone mobiliteit verschillende vormen zal aannemen. En Toyota is niet de enige.

02_296_GTB_Engine_34_5143f4c7-65d1-47f0-93f3-a574f69a0a76

Advertentie – lees hieronder verder

Accupakketten blijven nog steeds complex om te integreren en te beheren bij zeer sportieve merken, omdat ze zwaar zijn, snel versleten bij actief rijden en altijd relatief veel tijd nodig hebben om op te laden. Het is nu duidelijk dat Ferrari ook aan andere technologieën werkt, zoals verbrandingsmotoren op waterstof – en dus niet op brandstofcellen. Het merk heeft onlangs een patent aangevraagd voor een motor met enkele bijzondere eigenschappen.

6-cilinder lijnmotor

Volgens AutoGuide heeft Ferrari een octrooi ingediend voor een 6-cilinder lijnmotor met twee waterstoftanks en opgevoerd door een compressor en twee turbocompressoren, uitgerust met elektromotoren. Verrassend genoeg zouden deze de motor niet aandrijven, maar wel de elektrische generator. Het is moeilijk te zeggen waarvoor deze generator zal dienen, eventueel voor milde hybridisatie (48 V). De configuratie is ongebruikelijk en innovatief.

pattern2

Een andere bijzondere eigenschap van de patentaanvraag is de verrassende plaatsing van de motor. Deze lijkt immers verticaal te zijn geplaatst, met een aandrijfas die hoger is dan de cilinders, wat betekent dat de motor ondersteboven staat. Tenzij dit allemaal wordt gedaan om verwarring te zaaien en de technologieën die hiervoor nodig zijn veilig te stellen? Dit lijkt steeds waarschijnlijker, maar het blijft een mysterie.

ferrari-patents

Zal Ferrari hiermee een revolutie starten? Waarschijnlijk niet, maar het merk doet er alles aan om te anticiperen op de toekomst en over de technologieën te beschikken die nodig zullen zijn bij een steeds strengere decarbonisatie. Logisch. Maar wat zou Enzo hiervan vinden?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon