Concept Cars

Hyundai 74: zal de sportauto terugkeren dankzij waterstof?

Zou waterstoftechnologie de terugkeer van sportauto’s kunnen betekenen? Volgens het veelbelovende concept van de Hyundai N Vision 74 lijkt er alleszins sterk op. Spijtig genoeg zullen we tot 2026 moeten wachten.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 8 jan. 2024 | Leestijd: 4 min

Met de opkomst van elektrische auto’s, proberen sommige fabrikanten sportieve versies te ontwikkelen. Maar is dat wel interessant? Een elektrische auto is immers veel zwaarder, wat contraproductief is voor sportauto’s. Het draait tenslotte niet alleen om snelle acceleraties op rechte stukken, maar ook over het behouden van controle en plezier hebben in de bochten. Dus, tenzij het een speciaal model is met een kleine batterij en motor, is het (nog) niet duidelijk wat we ermee kunnen doen zonder de banden en remmen na enkele kilometers te beschadigen.

Zou waterstoftechnologie hier geen oplossing voor kunnen bieden voor sportieve modellen? Uit het Hyundai N Vision-concept, dat in de zomer van 2022 werd voorgesteld, blijkt van wel.

Advertentie – lees hieronder verder

hyundai-n74-main_241223

100 exemplaren?

Zo wil Hyundai ook de Hyundai Pony van 1974 in de bloemen zetten, door het nieuw model te baseren op de Pony Coupé. Volgens Zuid-Koreaanse media is het bedrijf van plan om 100 exemplaren van het nieuw model te produceren, waarvan 30 sportieve versies die door Hyundai USA zullen worden ingezet tijdens races in heel Noord-Amerika. Een mooie showcase voor de sector.

Volgens de creatief directeur van de Zuid-Koreaanse gigant, Luc Donckerwolke, nadert het einde van het project, waardoor we nog enkele details te weten zijn gekomen. Naast de sportversie zou er ook een versie voor op de openbare weg moeten komen. De autonomie van dit model zou dan tussen de 400 en 500 km liggen, in plaats van de oorspronkelijk aangekondigde 600 km. Het vermogen zou daarentegen worden verhoogd naar 600 kW (in plaats van 500 kW en 900 Nm) voor een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 3 seconden.

hyundai-n74-hydrogen-schema

Een gekende architectuur

Volgens verschillende bronnen heeft Hyundai niet ver gezocht om deze N74 te ontwerpen, want het E-GMP-platform is gewoon dat van de Ioniq 5 N en Kia EV6 GT. Dit toont aan dat de waterstofauto technisch gezien binnen het bereik van elke autofabrikant ligt. Car Buzz onthulde zelfs een octrooi, waarin de installatie van twee grote H2-tanks werd getoond, net op de plaats waar normaal de achterbank komt.

brevet-hyundai

Het goede nieuws is dat Hyundai zo haar intentie bevestigt om verder aan de waterstofauto te werken, die ooit een echt alternatief moet zijn. Wat de N74 betreft, zullen we waarschijnlijk tot 2026 moeten wachten, wat eigenlijk niet meer zo lang is.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon