Zowel in het Franse departement Seine-Maritime, de regio rond Nantes als Loire-Atlantique, is een nieuwe vorm van kruispunten ontstaan: de kluifrotonde (of ‘pindaronde’, zoals de Fransen het noemen). Ook België telt al meerdere kluifrotondes (Gent, Kortrijk, Bornem,…). Concreet gaat het om een rotonde zoals we die kennen, maar dan in een langgerekte vorm – zoals een hondenkluif of een pinda, om precies te zijn. Hierdoor wordt de verkeersdynamiek ingrijpend veranderd.
Voordelen
Hoewel automobilisten ze blijkbaar vreemd vinden en er langer over doen, hebben de kluifrotondes toch veel voordelen. Omdat ze langer zijn, bieden ze immers een beter zicht. Ze dwingen de automobilisten bovendien om hun snelheid te verminderen, aangezien de infrastructuur meer op een chicane lijkt.
Deze rotondes zijn ook beter geschikt voor lange voertuigen, die soms moeite hebben met kleine verkeersinrichtingen. En dat is nog niet alles: de doorstroming van het verkeer verloopt vlotter door de grotere afstand tussen de op- en afritten van de rotonde. Tot slot zou zo’n infrastructuur in de vorm van een kluif of pinda minder duur zijn om te plaatsen, want er is minder oppervlakte nodig en in de bebouwde kom hoef je de al bebouwde zones mogelijk zelfs niet meer te verplaatsen.
Ter herinnering: het principe van de rotonde gaat terug tot de jaren tachtig en stamt uit Engeland. De rotonde maakte het mogelijk om het verkeer vloeiender te maken, maar ook om het aantal ongevallen te verminderen én te besparen op de werkingskosten omdat er minder verlichting nodig is.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be