Verscheidene steden voerden de laatste tijd een circulatieplan voor hun centrum in waardoor het autoverkeer over bepaalde verplichte routes wordt geleid. Het doel is het centrum zo verkeersluwer en tegelijk veiliger te maken door de verkeersstroom beter te geleiden en te beperken. In de praktijk moet je met de auto voortaan in lussen rond bepaalde wijken rijden. Kriskras door de stad rijden is hiermee dus definitief uitgesloten.
Het klinkt allemaal goed in theorie, maar in de praktijk loopt het voor velen minder vlot. En dat zorgt voor steeds meer frustraties. Je kan als stadsbestuur het gemotoriseerd verkeer uit het centrum willen weren, maar nog steeds moeten de leveranciers hun goederen aan huis of bij de handelszaken kunnen afzetten. En dat kan natuurlijk niet altijd met een fiets of bakfiets.
De horeca bijvoorbeeld dient dagelijks bevoorraad te worden en dat moet uiteraard met een bestelwagen of vrachtwagen gebeuren om de vaak grote ladingen drank of voeding tot bij de cafés of restaurants te kunnen brengen. Hetzelfde geldt voor de retailzaken, waar vaak grote hoeveelheden kledij en andere goederen afgezet dienen te worden.
Koeriers gefrustreerd
En dat heb je natuurlijk groeiende e-commerce, waardoor koeriers de hele dag door met hun bestelwagens door de steden rijden om de online bestellingen van de talrijke klanten zo snel mogelijk geleverd te krijgen. Zij zitten meestal met een zeer strak werkschema, en als je dan zeer moeilijk of niet op een bestemming raakt, kan dat tot zeer grote frustraties leiden.
Advertentie – lees hieronder verder
Het drieste hoogtepunt was de dolgedraaide koerier die vorige week in Brussel door een voetgangerszone raasde nadat hij zich met zijn bestelwagen had vastgereden in het centrum, waar enkele dagen eerder het nieuwe circulatieplan was ingevoerd. Deze actie is natuurlijk niet goed te praten, waar geeft aan in welke mate de automobilisten gefrustreerd raken door de nieuwe verkeersmaatregelen in onze steden. Verkeersveiligheid is belangrijk, maar moet gepaard blijven gaan met een goede doorstroming om iedereen toe te laten vlot op zijn bestemming te raken.
3 km omrijden naar garage om de hoek
En het zijn niet alleen de koeriers en leveranciers die zich ergeren aan de circulatieplannen. Ook sommige inwoners zijn de wanhoop nabij. Zo meldt GVA.be dat Johan Van Royen in Mechelen omwille van een nieuwe regeling met eenrichtingsverkeer op de vesten plots 3 kilometer moet omrijden om zijn garage te bereiken die zich slechts … 100 meter van zijn woning bevindt. “Vroeger moest ik ook al een blokje rondrijden om vanaf mijn huis aan mijn garage te geraken, maar sinds de nieuwe verkeerscirculatie is ingevoerd, is dat een rit van 3 kilometer geworden. Bij normaal verkeer zonder files ben ik dan een kleine tien minuten onderweg, maar als het tegenzit kan dat véél langer duren. Dat is toch niet normaal!”, vertelt de boze bewoner.
“Nochtans is het probleem eenvoudig op te lossen door een uitzondering toe te staan voor mensen die in de buurt wonen en hen te laten afslaan”, benadrukt Johan Van Royen. De stad Mechelen zegt in een reactie vooral “maximaal voor verkeersveiligheid te kiezen en het project na een halfjaar te zullen evalueren, waarna er mogelijk aanpassingen kunnen komen.” Wordt dus vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be