Europa maakt werkt van het einde van de straffeloosheid voor verkeersovertredingen in andere lidstaten. Snelheidsboetes stonden al langer op het platform van uitwisseling tussen de lidstaten en straks behoren alle verkeersovertredingen daartoe. Wie dus af en toe naar de buurlanden, of verder, afreist kan maar beter op zijn tellen letten. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de portemonnee.
De lidstaten hanteren wel nog altijd hun eigen tarieven voor de bekeuringen, en net zoals in veel landen, zijn die ook in Nederland omhoog. Het gaat verder dan een zachte indexering. Sommige verkeersboetes zijn sinds 1 februari 2025 flink gestegen. Onze noorderburen stonden altijd al bekend voor hun hoge boetes, maar het prijsverschil met België wordt nu nóg groter.
Dubbel zo duur
Neem bijvoorbeeld een bestuurder die betrapt wordt op bellen achter het stuur. Deze betaalt voortaan 430 euro bij de noorderburen. In ons land, waar de Arizona-regering de ANPR-camera’s wil inschakelen om het telefoongebruik in de auto aan te pakken, ligt die boete met 174 euro een stuk lager. Al moet je er wel rekening mee houden dat sommige parketten in België (West-Vlaanderen, Limburg, Halle-Vilvoorde) ook meteen een rijverbod van 15 dagen opleggen, een straf die nog een pak zwaarder weegt.

Advertentie – lees hieronder verder
Nog een ander voorbeeld van een groot verschil tussen beide landen is het negeren van een rood licht. Dan betaal je in Nederland minstens 310 euro, bijna het dubbele van de Belgische boete. Net als bij de gsm, gaat het bij ons om een overtreding van derde graad en betaal je dus ook in dat geval 174 euro. Snelheidsovertredingen worden ook niet mals bestraft door de Koninklijke Marechaussee. Wie binnen de bebouwde kom 20 km/u te snel rijdt, krijgt een geldstraf van 248 euro, terwijl diezelfde overtreding in België 163 euro kost. Bij 30 km/u te snel loopt de boete in Nederland op tot 435 euro, tegenover 383 euro in België. Op de snelweg gelden eveneens forse bedragen: 10 km/u te snel betekent 81 euro boete en bij 20 km/u is dat 223 euro. Wie overdag de nachtelijk toegelaten wettelijke snelheid van 130 km/u rijdt, loopt het risico 380 euro te moeten ophoesten. Je vergist je dus maar beter niet van tijdstip (vanaf 19.00 uur).

Ook kleine overtredingen en fietsers
Naast snelheidsovertredingen en telefoongebruik achter het stuur, worden ook andere verkeersinbreuken fors beboet. De Nederlandse automobilistenbond ANWB heeft de belangrijkste sommen op een rij gezet. Bumperkleven wordt bestraft met minimaal 380 euro en rechts inhalen met 310 euro. Wie zonder reden op de vluchtstrook stopt, is eveneens 310 euro kwijt. Rijden zonder autogordel kost 190 euro, terwijl dat voor het vervoeren van een kind zonder kinderzitje 280 euro is (tegenover 180 euro bij ons). Zelfs kleinere overtredingen, zoals het knipperlicht vergeten aanzetten bij het afslaan, kunnen je duur te staan komen: 120 euro. En wie eraan denkt om ongeoorloofd de parkeerplaats van mensen met een beperking in te palmen, moet weten dat deze nonchalante ingeving 500 euro kan kosten. Fietsers blijven evenmin gespaard. Handen aan de telefoon tijdens het fietsen kost 170 euro, door rood rijden 120 euro en zonder verlichting 75 euro.
En met die hogere boetes is de kous nog niet af. In Nederland moet je ook nog een administratieve toeslag van 9 euro betalen, waardoor de uiteindelijke boete nóg hoger komt te liggen. De boodschap is duidelijk: wie zich niet aan de verkeersregels houdt, moet geen mededogen verwachten en spiegelt zich best niet aan de straftarieven uit eigen land.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be